®

- en båtreise du aldri glemmer


Annonsere

Kontakt

Om

Velkommen til Telemark

 

 - det vakreste fylke i Norge!

FaktaGuide

Kommuner

Skoler

Offentlig Transport

Overnatte

Telemarkskanalen

Museer

Severdigheter

Sport

Lån og Finans

Værmelding


Produkter- og

Tjenester i Telemark

Aktiviteter og Events

Bank og Forsikring

Bilforhandlere

Bilverksted

* Bildeler og bilutstyr

Bobiler

Campingvogner

Boligleverandører

Byggevarer

Båtforhandlere

* Båtopplag

* Båtverksted

* Brygger

* Undervannsarbeid

Eiendomsmeglere

Elektro

* Data

* Tele

Entrepenører

* Transporttjenester

Finasiering og Lån

Galleri

Hus og Hage

Hytteleverandører

Håndverkere

* Blikkenslagere

* Glassmestere

* Malere

* Murere

* Snekkere

Interiør og Møbler

* Garderobe

Kjøkken og Baderom

Kjøpesenter

Media og Reklame

Offentlig Transport

* Buss-Båt-Fly-Taxi

Overnatting

* Hotell / Camping

* Hytter / Appartment

Ovner og Peiser

* Fyringsolje og Ved

Reisebyrå

Reisearrangører

Shopping

Sikkerhet og Alarmer

Spisesteder

Tjenester

* Advokater

* Barnehager

* Flyttebyrå

* Regnskap

Trening og Helse

Undervannsarbeid

VVS

* Inneklima

* Rørleggere

* Varmepumper


 

Bruk pengene riktig

- SHOP billig!

 

 

 

 


 

Båttransport i Telemark

 

 

M/S Henrik Ibsen

M/S Henrik Ibsen er et dieseldrevet skip som sammen med M/S Victoria trafikkerer Telemarkskanalen mellom Skien og Dalen i sommerhalvåret. Etter å ha blitt tilpasset kanaltrafikk, kom skipet til Telemarkskanalen i 1992. Hun ble omdøpt til M/S Henrik Ibsen etter det tidligere dampskipet D/S Henrik Ibsen som også gikk på Telemarkskanalen. Fra 1992 til 2009 var skipet eid og drevet av Skien Dalen Skipsselskap AS.

 

I 2009-sesongen gikk skipet i opplag på grunn av oppgraderingskrav, og i oktober samme år ble hun solgt til Telemarkskanalen Skipsselskap AS ved Thor Morten Halvorsen, som også eier Dalen Hotell. Oppgradering av skipet skrog og drivverk blir utført av Hansen & Arntzen med tanke på ny drift på Telemarkskanalen 2010.

 M/S Henrik Ibsen gikk deretter til Fjærholmen ved Tønsberg for å få nye dekk, styrhus, toaletter og innredning samt nytt elektrisk utstyr. Skipet er nå operativt igjen, det fremstår som den reneste "diamant" og trafikkerer Telemarkskanalen mellom Skien og Dalen i sommersesongen.

Kilde: Wikipedia


 

 

 

M/S Victoria

M/S Victoria er selve kanaldronningen. Hun ble bygget i 1882 på Akers Mekaniske Verksted i Oslo. I 1953 ble båten bygget om til motorskip og har vært gjenstand for flere ombygginger i årenes løp. D/S Amtmand Aall ble etter hvert for gammel og for liten. Derfor besluttet «Norsjøselskapet» å selge skipet og anskaffe seg et nytt, tilnærmet likt D/S Nordsjø. Det var vel 1880-årenes blomstrende trang til å gi skip kongelige navn som lå bak navnevalget. 

Victoria ble sjøsatt som Akers byggenummer 93 den 11. februar 1882. Ifølge verftets protokoll fikk båten navnet - Victoria til Minde om Kronprinsesse Victoria den Dag for første gang kom til Norges hovedstad.» Kronprinsesse Victoria var kronprins Gustafs tyske brud.

Med D/S Victoria i fart kunne man kvitte seg med Amtmand Aall, som etter dette ble fjordbåt i Oslofjorden med navnet Viken. Fra nå gikk Victoria i ruten Skien - Hitterdal sammen med Nordsjø. Man kunne nå opprettholde en rute fra begge steder samtidig, og et nytt trekk i kommunikasjonen var begynt å forme seg.

 

Kongelige passasjerer

Tidlig om morgenen 23. oktober 1893 kom et ekstratog til Skien. De kongelige personer, Kong Oscar og Prins Eugen, gikk om bord i Victoria ved kanalbryggen i Skien. Så bar ferden oppover mens man salutterte og beæret de kongelige gjester. Det var imidlertid opp til Norsjø - Bandakkanalen de kongelige skulle. På denne befaring satte man også sine navnetrekk i fjellet ved Vrangfoss sluser.

 

Postfrakt

Alle innsjøskipene fraktet en mengde post, og dette var en god biinntekt å ta med seg i regnskapet. Postforsendelsen var av gammel dato, helt fra den første dampbåten var det postsekker om bord. Den faste postforsendelsen i ruten Skien - Notodden kom til i 1888 da postverket sluttet en kontrakt om postbefordring for 2.500 kr. pr. år og samtidig opprettet postkontor om bord på "Nordsjø" og "Victoria" og kalte denne for "Nordsjø Postexpedition". Postforsendelsen hadde pågått i mange år, men først nå kom den inn i fastere former. Nå fulgte postfunksjonærer med båtene og sorterte post i egne postlugarer. Denne viktige del av dampskipslivet skulle for ruten Notodden - Skiens vedkommende vare helt frem til 1929.

Postfunksjonærene var jo ikke noen direkte del av skipets besetning som de andre sjøfolkene, men postverket forlangte visse ytelser fra skipets besetning som noe av sin betaling. Det het i reglementet at det skulle skaffes køyeplass om bord til de ansatte postfunksjonærene, samt at de skulle ha den samme oppvartning som det etter alminnelig dampskipsbruk tilkommer skipets fører.

Modernisering

Driften ble rasjonalisert så godt man kunne. En begynnelse var å installere oljefyringsanlegg, som erstattet kullfyringen om bord i "Victoria". Dermed ble kostnaden til drivstoff betraktelig mindre. D/S Victoria, som allerede var delvis modernisert med olje i stedet for kullbrenning, fikk innsatt dieselmotor i 1953. Samtidig fikk den nytt utseende etter den nye tids smak, og gikk inn i en tre ganger ukentlig rute til Dalen.

Kilde: www.kanalbaatene


 

 

 

M/S Telemarken

Kilde: Norsjø Hotell

M/S Telemarken, som har sitt navn etter en av de første båtene på Telemarkskanalen, representerer en videreføring av ærverdige tradisjoner når det gjelder passasjerskipsfart på Norsjø. M/S Telemarken ble bygget ved Vesterviks Nya Varv i Sverige i 1951. Den gikk noen år som cruisebåt i Stocholmsskjærgården, før den i 1988 kom til Norge og Telemarkskanalen. Der ble den satt inn i rutetrafikk mellom Notodden og Lunde, og noe senere mellom

Akkerhaugen og Lunde. M/S Telemarken er 26 meter lang og 5,62 meter bred. Den stikker kun 1,60 meter, og kan derfor lett komme til på de grunneste deler av kanalen. Båten har to propeller, noe som gjør den lett å manøvrere i slusene og i smale kanaler. Båten eies og drives av Norsjø Hotell. M/S Telemarken er sertifisert for 140 passasjerer. I salongen er det plass til ca. 70 personer. På godværsdager er det fin dekksplass til alle passasjerer. Kilde: www.norsjohotell


 

 

 

 

 


 



- startstedet for din drømmeferie





 

AltomLondon.no


 

FaktaGuide

Kommuner i Telemark

Skoler

Offentlig Transport

Overnatte

Telemarkskanalen®

Museer 

Severdigheter

Sport

Værmelding

 

  

  

TelemarkFylke.no er en nettside som er tilpasset brukernes ønsker for informasjon, en nettside som er enkel i bruk, og en nettside hvor man på enklest mulig måte kan knyttes opp mot leverandører innen aktuelle kategorier. All informasjon som er gjengitt på sidene er innsamlet og systematisert etter beskrivelser i kilder. TelemarkFylke.no kan med dette som bakgrunn ikke gi en total garanti for innholdets korrekthet og kan ikke på noen måte påta seg ansvar dersom enkelte opplysninger ikke er korrekte. TelemarkFylke.no fra sier seg herved alt ansvar for oppståtte feil, eventuell mistolkning og / eller tap, skuffelse eller skade som følge av bruk av den informasjon som er gjengitt på sidene. Bilder er egenproduserte, annonsør- og wikipediafoto og med kilder fra de respektive linkområder.

Alt innhold på TelemarkFylke.no er beskyttet med opphavsrett ©