Hvis du føler at det er på tide å oppgradere sengen, men ikke har råd til å investere i en helt ny seng, så finnes det heldigvis en løsning. Her kan du lese mer om hvordan du kan oppgradere sengen din med en ny overmadras.

Få mer støtte

Det er lett å undervurdere overmadrasser, men gode overmadrasser kan faktisk bidra til å gi deg mye bedre støtte når du sover om natten. Hvis du er plaget med ryggplager eller sliter med å finne en komfortabel stilling om natten, så kan det være på tide å prioritere å oppgradere sengen litt.

Det er faktisk ikke nødvendigvis så mye mer som skal til, enn å skifte ut overmadrassen. Hvis du ikke har en overmadras fra før, så kan det være på tideå. skaffe sg en. Det finnes mange forskjellige hardheter å velge mellom, og det er blant annet dette som avgjør hvor mye støtte overmadrassen gir.

I tillegg er det veldig viktig å tenke over hvilket materiale du velger når du skal oppgradere sengen din med en ny overmadras. Det er mange materialer å velge mellom, og det er noen faktorer du skal ta høyde for når du skal velge. Du skal for eksempel kanskje vurdere en overmadras i lateks, som virker avkjølende, hvis du blir varm om natten. Det er viktig å huske på at madrassen er det laget av sengen som er nærmest kroppen, så det er essensielt at den tåler fukt og er allergivennlig. Det er også lurt å investere i en god overmadras som er enkel å vaske. Da sørger du for å omgi deg med et rent og trygt miljø om natten.

Man kan også få overmadrasser i memoryskum, som former seg etter kroppen når man sover. Du skal velge den overmadrassen som kan gi deg den beste mulige støtte, så du kan sove bedre.

Sov bedre om natten

P skifte ut overmadrassen kan oppgradere sengen og bidra til bedre nattesøvn, men det finnes også mange andre gode tips for å forbedre nattesøvnen. Det er ingen hemmelighet at skjermen som vi er blitt så avhengige av, også kan ha en negativ effekt på nattesøvnen, fordi den avgir blått lys. Derfor kan det være lurt å legge bort skjermen og gjøre noe annet som gjør deg søvnig, for eksempel å lese en god bok, de siste par timene før du skal legge deg. Det er selvfølgelig også en ide å unngå koffein, for det er faktisk sånn at koffeininntaket ditt kan påvirke nattesøvnen. Det finnes også tips man kan prøve for å sove bedre på bare åtte dager.

Det handler dog i det store og det hele om å finne frem til noe som virker for deg, så du kan sove bedre. Alle mennesker er forskjellige, så det er lurt å ta utgangspunkt i seg selv.