Åpning av forskningssatsing på universitetet

Mann i mørk dress og med et ordførerkjede rundt halsen som prater foran en skjerm med en presentasjon
Påtroppende fylkesordfører Sven Tore Løkslid åpnet forskningssatsingen ved USN Foto: Anne Lisbeth Odinsen

Anne Lisbeth Odinsen

22.11.2023

22.11.2023 kl.12:48

Påtroppende fylkesordfører i Telemark, Sven Tore Løkslid, åpnet USNs forskningssatsing på Energi, klima og miljø denne uken.

Universitetet i Sørøst-Norge (USN) vedtok nylig fem strategiske forskningsområder som vil prege forskningen ved universitetet de neste fire årene. Denne uken ble oppstarten av satsingen på feltet Energi, klima og miljø markert, hvor over 40 forskere fra Telemark-, Vestfold- og Viken-området deltok.

Påtroppende fylkesordfører i Telemark, Sven Tore Løkslid var invitert til å åpne arrangementet som markerte starten på ett av områdene universitetet vil satse tungt på de neste årene.

- Vi i fylkeskommunen er svært glade for at universitetet har Energi, klima og miljø som ett av deres satsningsområder. Dere representerer kunnskap og kompetanse som vi kommer til å ha stort behov for i årene som kommer, og som vil være svært viktig for vår region, sa Løkslid til forsamlingen.

Forskning som møter samfunnets utfordringer

Thomas Øyvang er faglig leder for forskningssatsingen på Energi, klima og miljø ved universitetet.

- Vi ønsker å fremme forskning som er direkte relevant for å møte samfunnets utfordringer, og sikre at den får reell innvirkning i samfunnet. USN skal være med å ta mer nasjonalt ansvar ved å utvikle kunnskap og kompetanse som kan være med å gi konkrete svar på noen av samfunnets største utfordringer, sa Øyvang.

Løkslid ser frem til resultatene av forskningssatsingen.

- Vi trenger kunnskap for å ta gode beslutninger. Vi trenger kunnskap for å sikre arbeidsplasser, kutte utslipp og få til en grønn omstilling gjennom verdiskaping. Vi ønsker å samarbeide med universitetet og ser frem til å høre deres forslag og forskning på gode tiltak og virkemidler til bruk i energi- og klimaarbeidet, avsluttet Løkslid.