Nissedal og Kviteseid er nye omstillingskommuner!

Bilde av pyntet marsipankake
Vedtak i Kviteseid kommune og Nissedal kommune om å starte omstillingsarbeidet  ble feiret med kake i begge kommunestyrene. Foto: Hans Jacob Edvardsen

Hans Jacob Edvardsen og Kristin Løkslid Berg

21.02.2024

21.02.2024 kl.10:00

Regional omstilling er en ekstraordinær innsats for kommuner eller regioner hvor mange arbeidsplasser går tapt.

Omstillingsarbeidet skal bidra til å skape nye arbeidsplasser og sikre eksisterende, styrke næringsgrunnlaget og utviklingsevnen i området.

Vedtak og feiring i Nissedal og Kviteseid

Torsdag 15. februar behandlet både Nissedal og Kviteseid kommuner igangsetting av arbeidet. Kommunestyrene valgte omstillingsstyrer som skal ha ansvaret for arbeidet fremover.

Nå skal det tilsettes programledere, gjøres en utviklingsanalyse og utarbeides en omstillingsplan for perioden 2024-2029. Fylkeskommunen var tilstede og orienterte i begge kommunestyremøtene.

Igangsettingen av det omfattende arbeidet skal pågå seks år fremover, og ble som hør og bør feiret med kake!

Fylkeskommunen har ansvaret for omstilling i eget fylke

Fylkestinget vedtok i møte 12. desember 2023 i sak 24/23 å gi kommunene Nissedal og Kviteseid omstillingsstatus. Det er gjort på bakgrunn av at det for begge kommunene har blitt utarbeidet en kunnskapsanalyse om kommunene sitt utfordringsbilde.

Det er fylkeskommunene som har ansvar for omstillingsarbeid i eget fylke. Fylkeskommunene prioriterer hvilke områder som skal få midler og avgjør hvor mye midler disse eventuelt skal få.

Kommuner med omstillingsstatus får ekstraordinære midler fra fylkeskommunen over en periode på inntil seks år.

Drangedal og Kragerø er også omstillingskommuner

Foruten Nissedal og Kviteseid er også Drangedal og Kragerø omstillingskommuner. Tinn og Fyresdal har tidligere vært omstillingskommuner.

Nasjonalt er det rundt 20 kommuner som har omstillingsstatus.

Du kan lese mer om regional omstilling på Innovasjon Norge sine nettsider