Fv. 353 Rugtvedt-Surtebogen

Første delen av Gassvegen fra Rugtvedt til Findal åpner før sommerferien 2025. Resten av strekning til Surtebogen blir ferdig i 2026.
Viser smal vei på Rugtvedt, med uoversiktlig kryss inn fra høyre. Trailer kjører mot betrakteren av bilde. I bildets bakkant ser man bebyggelsen i området.

Fylkesveg 353 fra Rugtvedt til Surtebogen har i svært mange år blitt snakket om, nå er framdriften så god at vi tidlig på vinteren i 2025 ligger godt an.  Det er vår entreprenør Hæhre som bygger mens Multiconsult står for prosjekteringen.

Borerigg som borer i linja på Gassvegen
Veglinja på første delstrekning fra Rugtvedt til Findal er ferdig sprengt i starten av 2025. Foto: Tor Arvid Austråt Gundersen 

 


Allerede etter delåpningen til sommeren vil lokalbefolkning merke at tungtransportbilene er penset bort fra boligområdene deres. Hovedfinansieringen av prosjektet er bompenger, totalt garantibeløp er 440 millioner kroner mens totalrammen for prosjektet er 598 millioner kroner.  Plasseringen av de elektroniske bommene vil være et sted på sletten som går fra der det gamle bedehuset var til Skjerke.  På folkemunne har denne blitt døpt til «Kollekten».


Nytt liv for ishuset


Traseen som er valgt går mellom isdammen og sagbruket ved Skjerke.  Dette er i forståelse med kulturminnevernet.  Både sagbruket og selve isdammen blir værende, men ishuset er plukket fra hverandre. Deler av byggesteinene herfra skal gjenbrukes og eksponeres ved innkjøringen til Skjerkøya.

Trase Gassveien.png

Konstruksjoner ferdig


Det er enorme mengder med stein og løsmasser som skal flyttes på. Nå når 2025 er kommet godt i gang, er mesteparten av forflytningen av disse massene ferdig.  Totalt i hele prosjektet er det 300 000 kubikkmeter fast fjell som skal sprenges. Når dette flyttes kan volumet ganges med 1,6, slik at det faktisk krever 48 000 turer med lastebil for å flytte det.  I tillegg er det 11 000 vendinger med løsmasser.
 Alle konstruksjonene på strekningen som skal åpnes til sommeren er også langt på veg.  Det gjelder den store Findal bru, overgangsbrua Kåsa bru og begge kulvertene Rugtvedt og Roverud.


Best mulig veg


Når vi bygger vil vi at vegen skal bli best mulig slik at den holder seg god i svært mange år.  Selv om vi har kommet langt nå, venter vi til våren kommer og frosten i bakken er borte, med å bygge opp selve vegen.   
Allerede har det vært en del midlertidige omlegginger i trafikken. Dette vil fortsette en stund til.  Derfor er vi svært takknemlig for den tålmodigheten trafikantene viser oss.

Hovedvannledning


I forbindelse med at vegen bygges blir det også oppgradert og lagt helt ny hovedvannledning i hele vegens lengde fra Rugtvedt til Surtebogen.  Dette arbeidet er allerede godt i gang.  Bamble kommune legger 23 millioner kroner i finansieringen av dette.