Etter eksamen

Resultatet av eksamen

Hvor kan jeg se eksamensbesvarelsen min?

Ønsker du å se besvarelsen din, kan du logge inn på kandidat.udir med ID-porten eller Feide. Denne blir tilgjengelig dagen etter eksamen.

Når er karakterene klare?

Karakter for skriftlig eksamen
Disse vil du få fra skolen din før skoleslutt.

Ved skriftlig eksamen kan du ikke kreve begrunnelse for karakteren som er satt. Se Forskrift til opplæringsloven § 10-3 for mer informasjon.

Overføring av karakterer til Lånekassa og Vigo

Karakterer blir overført til Lånekassa og Vigo på faste datoer: 

  • Vigo: senest 10. februar etter høsteksamen og senest 1. juli etter våreksamen. Du kan logge deg inn på Min Utdanning på vigo.no for å se karakterene dine.
  • Lånekassa: senest 1. mars etter høsteksamen og senest 1. september etter våreksamen

Ved klagebehandling vil overføringen av eventuell ny karakter skje når klageresultatet er klart.

Klage på skriftlig eksamen

Klagefristen er 10 kalenderdager fra det tidspunkt du er gjort kjent med eller kunne gjort deg kjent med karakteren.

Som elev har du rett til å klage på karakter ved skriftlig eksamen. Hvis du er under 15 år, må foresatte godkjenne at du klager. Foresatte har selvstendig klagerett for elever under 18 år.

Klagebehandling er ingen ny sensur, men en vurdering om karakteren du har fått er rimelig eller ikke. Klagesensur kan også føre til at karakteren settes ned. Du skal ikke begrunne klagen. Les om klagerett, klageinstans og klagebehandling i Opplæringsforeskrifta kapittel 10.

Du kan lese mer om klage på skriftlig eksamen på nettsidene til Utdanningsdirektoratet.

Ved våreksamen er det 2 frister for å registrere klage på karakter.

Hurtigklagefrist våreksamen

For at klager i fag fra studieforberedende utdanningsprogram og fellesfag skal kunne behandles raskt (før søknadsfrist til videre studier), må du registrere din klage på skriftlig eksamen før ordinær klagefrist. 

Hurtigklage forutsetter at Udir har kvalifiserte sensorer tilgengelige.

Når du har klaget på skriftlig eksamen, er det egne regler for frist på opplastning av dokumentasjon til Samordna opptak. Dersom du får medhold i hurtigklagen, må studiestedet ha mottatt dokumentasjonen senest 10. juli. Les mer på Samordna opptak.

Ordinær klagefrist våreksamen

Forhold deg til frister gitt av skolen dinDu vil få svar på klagen i september.

Klagefrist høsteksamen

Forhold deg til frister gitt av skolen din.

Hvordan klager du?

Som elev registrerer du din klage direkte i Visma InSchool.

Hva skjer etter at du har registrert klagen?

Klagen vil bli sendt til en egen klagenemd. Resultatet av klagen kan bli at karakteren endres opp, ned eller blir stående.

Klagebehandling fører ikke til ny sensur. Klagenemden skal vurdere om den gitte karakteren er urimelig i forhold til eksamensprestasjonen. For at karakteren skal heves, er det ikke tilstrekkelig at besvarelsen kan virke noe strengt bedømt. Karakteren kan senkes dersom klagenemden finner at den opprinnelige karakteren er urimelig god.

Du kan ikke klage på den nye vurderingen.

Klage på gjennomføringen

Les om klage på selve gjennomføringen av eksamen

Klage på muntlig, muntlig-praktisk og praktisk eksamen

Reglene for å klage på muntlig, muntlig-praktisk og praktisk eksamen er like. 

Klagefristen er 10 kalenderdager fra det tidspunkt du er gjort kjent med, eller kunne gjort deg kjent med karakteren. Les om klagerett, klageinstgans og klagebehandling i Opplæringsforeskrifta kapittel 10.  

På muntlig, muntlig-praktisk og praktisk eksamen kan du bare klage på formelle feil som har hatt noe å si for resultatet. Det er ikke mulig å klage på selve karakteren. Dersom det har skjedd en formell feil ved eksamen, vil du miste karakteren din og få tilbud om ny eksamen.

Hvordan klager du?

Skolen sender klagen videre til Statsforvalteren for behandling.

Dersom du får medhold i klagen vil eksamen bli annullert. Da er det kun standpunktkarakteren som kommer med på vitnemålet. Dersom du ønsker det, kan du gå opp til ny eksamen. 

Dersom du får avslag på klagen, vil resultatet fra eksamen blir stående, og kommer på vitnemålet. Du kan ikke klage på dette vedtaket.

Du trenger elektronisk ID (for eksempel MinID eller Bank ID) for å kunne klage på eksamen. Slik skaffer du deg elektronisk ID dersom du ikke har det.

Registrer din klage på formelle feil under muntlig, muntlig-praktisk eller praktisk eksamen

Eksempler på formelle feil

§ 10-8 Klage på gjennomføringa av munnleg eksamen og eksamen som ikkje berre er skriftleg eller munnleg | udir.no

Formelle feil kan være:

  • du får ikke bruke den tiden du har krav på
  • du blir avbrutt av forstyrrelser
  • eksamensoppgavene er ikke innenfor læreplanens mål
  • trakasserende opptreden fra sensorene
  • sensor som åpenbart ikke følger med/sensor som er inhabil (f.eks. nær slekt)

Når du klager på muntlig, muntlig-praktisk og praktisk eksamen må du få med alle de opplysninger om gjennomføringen av eksamen som kan være relevante.

Vitnemål, kompetansebevis og fag/svennebrev

Hva er forskjell på fullført og bestått

Du kan ha fullført viderergående opplæring, men uten å ha bestått opplæringen.

Du har fullført dersom du har karakter i alle fag.

Du har bestått dersom du har karakteren 2 eller bedre i alle fag og eksamen.

Hva er forskjellen på et vitnemål og et kompetansebevis?
  • Et vitnemål er dokumentasjon på et fullført og bestått videregående opplæringsløp som gir studie- og/eller yrkeskompetanse. 
  • Et kompetansebevis er dokumentasjon på gjennomført videregående opplæring som ikke kvalifiserer for vitnemål eller fag-/svennebrev. 

Udir.no kan du lese mer om dokumentasjon i videregående opplæring.

Hvordan bestille duplikat av dokumentasjon?

Elever og privatister har rett til å få et duplikat av vitnemål eller kompetansebevis dersom det originale går tapt. Du bør alltid prøve å finne dokumentene dine før du ber om å få et duplikat. Husk at dersom du har fullført norsk videregående skole i år 2000 eller senere, kan du også ha et elektronisk vitnemål. Dette blir lagret i Nasjonal vitnemålsdatabase.

Hvis du trenger duplikat av vitnemål eller kompetansebevis (som er laget før 2019) du har fått som elev må du bestille en kopi fra IKA Kongsberg. Ta kontakt med skolen du har gått på om det gjelder dokumentasjon som er laget etter 2019.

Trenger du oppdatert vitnemål eller kompetansebevis med privatistkarakterer påført?
  • Dersom du aldri har fått vitnemål fra en skole, og trenger kompetansebevis med fag du har tatt som privatist, bestiller du kompetansebevis
  • Dersom du har et vitnemål fra før av, men ønsker å oppdatere vitnemålet med privatistkarakterer påført, bestiller du nytt vitnemål. Bestillingen blir sendt til skolen du går eller har gått på
  • Dersom du har bestilt kompetansebevis må du selv laste opp dette til Samordna opptak
  • Dersom du har bestilt nytt vitnemål med privatistkarakterer påført, overføres dette automatisk til Samordna opptak

Bestilling av dokumentasjon etter vårsemesteret

  • Resultater fra våreksamen: hvis du trenger kompetansebeviset før fristen til Samordna opptak er utløpt (1. juli) må du bestille senest 20. juni
  • Dersom du ønsker nytt vitnemål med karakterer fra 2008 eller eldre, må du ta kontakt med skolen som skal lage nytt vitnemål til deg innen utgangen av mai

Bestill dokumentasjon

Trenger du vitnemål på et annet språk enn norsk?

Elever eller tidligere elever som trenger vitnemål på engelsk eller samisk, kan kontakte skolen de går eller har gått på for engelsk kopi.

Elever med behov for oversettelse til andre språk, må selv kontakte en godkjent translatør. 

Eksempler på godkjente oversettelsesbyråer:

Hvordan bestille duplikat av fag-/svenne-/ og kompetansebrev?

Ønsker du å bestille nytt fagbrev, svennebrev eller kompetansebrev finner du mer informasjon om dette på nettsidene til fagopplæring; Har du mistet fag-/svenne-/eller kompetansebrev?

 

Publisert: 30.04.2019 Oppdatert: 25.05.2020 kl.09:37