Åpnet nytt museum i Polen med utstilling fra Porsgrund Porselænsfabrik

Mann og kvinne i bunad som står foran et bord med utstilling av ulike porselensgjenstander.
Fylkesordfører Sven Tore Løkslid og fylkeskultursjef Maja Foss Five på besøk i Boleslawic i Polen. Foto: Privat

05.04.2024

05.04.2024 kl.14:34

-I et Europa som er i ferd med å bli mer polarisert, er samarbeid på tvers av landegrensene viktigere enn noen gang, sier fylkesordfører Sven Tore Løkslid.

Byen Boleslawiec har vært et europeisk sentrum for produksjon og eksport av keramikk i mange hundre år, og i 2020 gikk byen inn i et EØS-prosjekt sammen med Porselensmuseet i Porsgrunn. Nå er et nytt museum i Boleslawiec åpnet med utstilling fra Porsgrund Porselænsfabrik.

Flere kvinner og en mann i bunad som står oppstilt for bilde.
Samlet delegasjon fra Telemark fylkeskommune, Porsgrunn kommune og Telemark museum. Foto: Privat

Som et resultat av prosjektet, er Porselensmuseet i Porsgrunnd nå en del av det prestisjefylte nettverket European Route of Ceramics. Nettverket gir blant annet tilgang til store forskningsinstitusjoner på feltet i Europa, og gir europeiske tilreisende til Telemark.

Porselen er kulturarv og levende industri

–Kultur og kulturarv er viktig regionale oppgaver for oss, og kulturarv er kilde til både arbeidsplasser, kunnskap og ikke minst identiteter. Samarbeid om kultur skaper grobunn for dialog og danner fellesskap. Vi får forståelse for hverandre, og forståelse gir respekt, sa fylkesordfører Løkslid i talen da han var med på å åpne det nye museet.

Porsgrund Porselænsfabrikk har hatt sammenhengende produksjon i Porsgrunn siden 1887, og fabrikken har fremdeles norsk eier.
–Industri og industrihistorie står sterkt i Telemark, og porselen er både kulturarv og levende industri - vårt hvite gull blant industriell produksjon og eksport, sier Løkslid.

Det gir grobunn for satsning på både forskning, kulturprosjekter, stedsutvikling og besøksnæring i tillegg til videreføring av den håndverksbaserte industrien i Porsgrunn. Det er en kombinasjon som gjør internasjonale samarbeid interessante.

Internasjonalt samarbeid bygger opp demokratier og ned murer

Mann i bunad foran mange kameraer fra media.
Fylkesordfører på pressekonferanse for polsk tv. Foto: Privat

Byen Boleslawiec ble tildelt Europarådets pris som den byen som best fremmer det europeiske idealet for 2023. Byen har i en årrekke jobbet systematisk og strategisk med internasjonalt samarbeid og internasjonale nettverk, og har oppnådd gode resultater med det innen svært mange fagfelt.

-Internasjonalt samarbeid bygger sterke demokratier, og det må vi hegne om. Utveksling av kompetanse skaper innovasjon, bygger ned murer og bygger opp respekt. Her har vi truffet en partner med stor erfaring som har gitt oss et stort læringsutbytte, avslutter fylkesordfører Sven Tore Løkslid på vei hjem til Telemark.