Flere privatpersoner har klaget på at arbeidet vi gjør på Kaste bråker, disse klagene er helt berettiget.
- Vi forstår veldig godt at mange blir plaget av støyen fra anlegget, men vi er nødt til å sprenge vekk over 30 000 kubikkmeter i skjæringen her på Kaste for å sikre trafikken på den nye vegen vi lager, beklager hovedbyggeleder Olav Heggenes i Telemark fylkeskommune.
Nær riksveg
Stedet som sprengningsarbeidet pågår, er tett inn til riksveg 36 og forholdsvis nær bebyggelsen. Begge disse to faktorene stiller ekstra krav til hvordan arbeidet kan utføres. Strekningen som sprenges er om lag 400 meter lang.
- Fordi vi er så nær riksvegen er vi nødt til å sprenge mange små salver i stedet for få store. Dette er for at vi skal ha full kontroll på steinen som skytes løs, fortsetter hovedbyggelederen.
Se på bildet hvor rv. 36 er med. Hvis vi sprenger større salver, vil det ikke bli plass til steinen inne på anlegget. I stedet ville den ha fortsatt ned skråningen og havnet ute på riksvegen, hvilket ville ført til store forsinkelser i trafikken. I tillegg ville selve vegbanen blitt ødelagt.
Dårlig fjell
Høyden på hele skjæringen er over 30 meter, derfor tas den ned i «trappetrinn» slik at det blir tre paller. På det meste bores det 13-14 meter rett ned i berget. Dette gir i seg selv mye lyd. Problemet i akkurat dette området er også at fjellet er hva vi kaller dårlig, det vil si at det er fullt av sprekker. Slike sprekker gjør at sprengstoffet ikke får den kraften det optimalt skulle hatt, derfor blir det en del store steinblokker.
- Disse blokkene er for store til at de kan transporteres bort, derfor må vi pigge dem i stykker slik at de kan lastes på lastebiler. Dette gir ekstra mye lyd, med det finnes ingen stille måte å gjøre dette på.
5 000 lastebiler
Når du ser på bildene ser du en stor gul gravemaskin. Den veier 55 tonn. Flere av steinene som sprenges løs er så store at selv denne maskinen blir liten. For å få all steinen vekk, må det totalt kjøres opp imot 5 000 vendinger med lastebiler. Det er avgjørende for framdriften i anlegget at dette arbeidet blir ferdig før frosten for alvor setter inn i høst. Arbeidene med skjæringen pågår som regel fra mandag til torsdag, mellom kl. 0700 og 2100.
Åpning av veien er beregnet den 1. desember 2025.