Budsjettforslaget er klart

Mann i brun dressjakke og blå skjorte. Mannen har hvitt hår og skjegg.
Fylkesdirektør Ketil Reed Aasgaard Foto: Kristine Mellefoss

23.10.2024

23.10.2024 kl.10:08

Onsdag  la fylkesdirektør Ketil Reed Aasgaard fram sitt budsjettforslag for 2025 og økonomiplan for 2026-28.

Forslag til Handlings- og økonomiplan 2025-2028 og fylkesdirektørens presentasjon finner du her

–Økte utgifter til både skole og samferdsel gjør at vi må ta grep for å få budsjettbalanse.

Må effektivisere

Årets handlings- og økonomiplan er svært stram. Netto driftsresultat forverrer seg i planperioden og vi er et godt stykke unna målet om netto driftsresultat på 3 % av brutto driftsinntekter.

–Vi arbeider med å effektivisere driften, redusere kostnader og finne smartere måter å levere tjenester på. Dette vil innebære endringer i hvordan vi organiserer og leverer tjenester, sier Aasgaard.

En viktig del av dette arbeidet er den pågående innføringen av nytt HR- og økonomistyringssystem og uttesting av hvordan vi kan bruke digitale verktøy og kunstig intelligens i forbedringsarbeidet vårt.

Tallenes tale

Fylkesdirektøren foreslår å redusere utgiftene i Utdanning, folkehelse og tannhelse med 23,9 mill. kr. Det blir kun mindre justeringer i skoletilbudet i 2025, men de neste årene blir det en vesentlig elevnedgang som på sikt vil kunne påvirke tilbudet.

For Samferdsel foreslås det reduserende tiltak på 24,5 mill. kr og for Samfunnsutvikling 3,8 mill. kr. Videre foreslås det besparende tiltak i stabene og fylkeskommunale fellesutgifter på 6,8 mill. kr.

–Nedjusteringene er et resultat av en grundig vurdering av vår økonomiske situasjon og de langsiktige konsekvensene av våre valg.

Investeringer i varige driftsmidler utgjør 656,7 mill. kr i 2025, hovedsakelig innenfor samferdsel og eiendom. Samferdsel har en total investeringsramme for 2025 på 609,2 mill. kr, hvor FV 353 Rugtvedt-Surtebogen (150,0 mill. kr) og FV 359 Kaste-Stoadalen (148,0 mill. kr) og oppgraderinger på veg på til sammen 84,0 mill. kr som de største prosjektene i 2025.

Gjelder hele landet

For Norge som helhet, ser en nå en markant forverring i kommunenes og fylkeskommunenes økonomi. 13 av 14 fylkeskommuner melder om merforbruk eller mindreinntekter.

Vedlikeholdsetterslepet på landets fylkesveger har økt til 85-95 mrd. kr fra 2014 til 2021. Flere fylkeskommuner har allerede foretatt kutt i rutetilbud og økt takstene, og mer vil trolig komme. Samtidig har flere fylkeskommuner vedtatt skolenedleggelser eller planlegger omfattende omstrukturering av skoletilbudet.

Ved siden av den krevende økonomiske situasjonen, har de langsiktige satsingsområdene i Telemarksplanen preget prioriteringene i årets handlings- og økonomiplan. Disse satsningsområdene kalles inkluderende, skapende og naturrike Telemark og beskriver hva fylkeskommunen ønsker å få til i regionen de neste årene. Dette skal vedtas av politikerne i løpet av høsten 2024.