Elevene våre trives

Seks elever sitter i skolens bibliotek med bøker i hendene og smiler mot kamera
Foto: Max Emanuelson

Av:

Ranveig Gule

Publisert:

20.01.2025

Oppdatert:

20.01.2025 kl.15:11

Ferske tall fra Elevundersøkelsen viser at elevene i Telemark trives godt på skolen

Resultatene fra elevundersøkelsen 2024 ble offentliggjort mandag 13.01. Elevundersøkelsen er en nasjonal undersøkelse i regi av Utdanningsdirektoratet der elevene svarer på spørsmål om forhold som er viktige for å lære og trives på skolen. Undersøkelsen gir lærere, skoleledere og skoleeiere informasjon om hvordan elevene opplever skolehverdagen. 

Totalt svarte 1802 elever på vg1 på de offentlige skolene i Telemark på undersøkelsen som ble gjennomført i november. Dette gir en svarprosent på 83%. Det er frivillig å gjennomføre undersøkelsen. 

Resultatene for Telemark følger stort sett resultatutviklingen på nasjonalt nivå. Det vil si at det er stabile resultater på alle indikatorene som f.eks. hvordan elevene trives, hvor motiverte de er, om de opplever å få støtte av lærerne og om lærerne legger til rette for medvirkning. 

Mobbing i skolen 

I fjor viste resultatene både nasjonalt og i Telemark, en økning i antall elever på vg1 som svarte at de hadde blitt mobbet de siste månedene. I år er resultatet for Telemark samme som i fjor (6,3%), mens det på nasjonalt nivå har gått opp til 6,4%. Nasjonale resultater viser at i gruppen elever som svarer at de blir mobbet, er det rundt halvparten på vg1 som svarer at de, til tross for at de opplever mobbing, trives godt eller svært godt på skolen.  

Både nasjonalt og i Telemark er det nesten dobbelt så mange elever på yrkesfag som svarer at de er blitt mobbet de siste månedene, enn på studieforberedende. Denne forskjellen har vært synlig i flere år. Resultater fra Lærlingundersøkelsen viser at når elevene på yrkesfag går ut i lære i bedrifter, øker trivselen og mobbingen går ned (Udir.no). 

Resultatene for de videregående skolene i Telemark varierer fra år til år. Årsakene til dette er sammensatte og ligger både i og utenfor skolen. Det kan for eksempel henge sammen med utfordringer knyttet til årskull, like mye som skolens systematiske arbeid med skolemiljøet.   

Fylkeskommunen har utarbeidet rutiner for skolemiljøarbeidet. I tillegg har skolene digitale verktøy som kan benyttes for å kartlegge læringsmiljøet i en klasse, eller for å undersøke nærmere ved konkret mistanke om at noen elever ikke har det trygt på skolen. Arbeid med inkludering for å redusere utenforskap gjennom økt kvalitet i videregående opplæring, er et satsingsområde i Telemark fylkeskommune. 


Emneord:

Utdanning