Gassvegen skrider fram

Borerigg som borer på den siste biten på første parsell på Gassvegen
For hver dag som går minker mengden fjell som skal sprenges vekk. Snart er hele linja i den første delen ferdig sprengt ut. Foto: Tor Arvid Austråt Gundersen

Av:

Tor Arvid Austråt Gundersen

Publisert:

19.08.2024

Oppdatert:

29.08.2024 kl.11:00

Her kommer du til å kjøre når vi åpner vegen! Men før vi kommer så langt er det fremdeles mye arbeid igjen.

Mange lurer på hvor selve bommen skal stå.  Helt nøyaktig plassering er ikke bestemt, men den blir et sted mellom der hvor bedehuset sto på Findal og avkjøringen til Skjerkøya. På den rundt en kilometer lange strekningen er det ingen avkjøringer, slik at eksakte plasseringen får ingen betydning for deg som bilist

Inngangen på den nye Gassvegen blirher
Akkurat her kommer du til å kjøre når Gassvegen blir ferdig. Dette er rett etter at du har svinget av rundkjøringen på Rugtvedt.

Teknisk utfordrng


- Hvor bompunktet fysisk kommer til å være, er et teknisk spørsmål, forteller byggeleder Thomas Stensen-Christensen i Telemark fylke.
Galgen – stativet – som bomutstyret plasseres på, er bare en liten del av konstruksjonen.  Vegen blir bygd i et område hvor det ikke er strøm, derfor er det et av de sentrale momentene for plasseringen. Hvor skal strømmen hentes fra?  Videre skal det også være fiberkabel fram til punktet.  Det skal også bygges et lite teknisk bygg hvor all teknikk skal samles i et knutepunkt.

GS-kulvert på Rugtvedt
Kulverten på Rugtvedt er snart ferdig støpt. Tilsvarende kommer på Roverud.

Bygger kulverter


Den første konstruksjonen vi vil bli ferdig med, er kulverten på Rugtvedt. Der er allerede fundamenttet og sidene støpt ferdig.  Vi er også helt ferdige med en av «vingene», men de skal det til sammen bli fire av. Her blir det også laget en pumpekum, slik at overvannet som samles i kulverten kan pumpes ut i overvannsnettet.
- Det meste av sprengning som skal gjøres mellom Rugtvedt og Findal, er unnagjort. Men det står et par mindre partier igjen som vi holder på med akkurat nå.
Roverud kulvert skal bygges nærmere Findal, den er den neste konstruksjonen som står for tur.  Midt  mellom Roverud og Rugtvedt kommer en liten bru som skal hete Kaasa bru. Det er en gang- og ridebru til en privat veg.  Denne brua vil få dimensjoner slik at den også kan takle tømmerdrift.

Borer for stålrørspåler på Findal
På Findal bores det for fundamentet til den nye brua.

Ny Findal bru


 Findal bru er vi allerede kommet godt i gang med grunnarbeidet til.  Her har vi tidligere satt ned til sammen 16 stålkjernepåler, åtte på hver side av brua. Nå holder vi på med stålrørpålene som bores ned til førti meters dybde. Disse rørene er en hel meter i diameter. Rørene fungerer som en slags forskaling, de blir armert og fylt med betong.
- Mens vi holder på med å bygge denne brua er trafikken lagt om utenom den gamle brua, slik vil det også bli det neste året. 

 

Gang- og sykkelveg

Siste innspurt i sprengning av fjellskjæringene
Linja begynner å ta form. Her lades det for en av de siste salvene som skal sprenges i akkurat denne skjæringen. 

Arbeidet fra Findal til Surtebogen er også så smått påbegynt. I øyeblikket er det anleggsveg gjennom hele området, som bygges.  Her er det mye å ta hensyn til, blant annet ligger Bambles hovedvannledning her. Derfor er det lagt ut masser over der hvor rørene går, slik at vekten fra de store maskinene fordeles over et større området.  Her er det også plassert setningsmålere slik at vi kontinuerlig kan overvåke belastningen.
 I tillegg har vi begynt å sprenge noe på den helt siste delen av prosjektet der hvor den nye vegen skal kobles på dagens veg.

Når den nye vegen åpner, vil det også være sammenyhengende gang- og sykkelvei fra Findal til Surtebogen.  Her vil nemlig dagens fylkesveg fungere som gs-veg.

Linja (5).JPG