Inviterer arrangører til å tenke grønt

En grønnmalt hånd holder et grønt blad. Illustrerer bærekraft.
Telemark fylkeskommune inviterer til seminar for å bli bedre på å arrangere miljøsmart. Foto: Alena Kovall

Kristin Berge

01.10.2024

16.10.2024 kl.09:05

Skal du arrangere et kulturarrangement i Telemark, og er samtidig opptatt av å ta vare på miljøet? Meld deg på seminaret Grønne arrangement Telemark innen 17. oktober.

Telemark fylkeskommune tar rollen som samfunnsutvikler på alvor, og inviterer arrangører fra hele kulturfeltet til seminaret "Grønne arrangement Telemark".

Meld deg på seminaret som arrangeres på Ælvespeilet i Porsgrunn 23. oktober kl. 10-14.

Det er gratis å delta på seminaret. Frist for påmelding er 17. oktober

Utveksle grønne ideer

Målet er å inspirere og aktivisere nettverk og arrangører til handlinger og ordninger som gir et bedre resultat miljømessig; som gir et grønnere resultat.

Seminaret er for arrangører fra hele kulturfeltet med kunst- og kulturinstitusjoner, reiseliv, idrett og friluftsliv. Dermed blir dette også en fin møte- og mingleplass der regionale aktører innen feltet kan utveksle erfaringer og gode, grønne ideer.

Erfaren arrangør

Først ut på Grønne arrangement Telemark er Linnea Svensson. Hun har jobbet med event- og festivalproduksjoner i 20 år og har hele tiden vært opptatt av bærekraft. I tillegg til å ha ansvar for store arrangementer i Oslo, foreleser hun på BI i eventledelse, og er rådgiver for byutviklingsprosjekter og kultureventer. Hun har også gitt ut boka Sponsorhåndboken for konsertarrangører.

Miljøsatsing lokalt

Fotballklubben Odd i Skien har jobbet bevisst med miljøtiltak i mange år, og har gjort seg bemerket på flere miljøområder. Klubbens direktør, Einar Håndlykken, kommer til seminaret. Det gjør også Karolina Szawica. Hun er prosjektleder for et miljøprosjekt ved Telemark museum der målet er å bli Miljøfyrtårn-sertifisert virksomhet.

Dele på utstyret

Etter lunsj kommer Karen Sofie Sørensen i Kulturrom på besøk. Kulturrom er en tilskuddsordning for teknisk utstyr og lokaler. Hun vil presentere den nye satsingen på Grønnere investeringer med 10 MNOK i potten og den ferske rapporten Fyrtårn eller sinke? Fremtidens kulturlokaler i den grønne omstillingen. Målet er å inspirere til nye samarbeid eller nye søknader på ordningen: Kan dere dele på kompetanse og utstyr? Finnes det noen lokaler eller utstyr som kan ombrukes, repareres eller utbedres?

Siden oppstarten i 2009 har Kulturrom investert en halv milliard kroner i bygging og utrusting av felles kulturrom.

Telemark fylkeskommune ønsker arrangører velkommen til inspirasjon og læring!

Fra kl. 09.30: Registrering

Kl. 10.00: Velkommen

Grønt veikart: Linnéa E Svensson presenterer Grønt veikart med overordnet status, konkrete mål og forslag til tiltak for å redusere klimaavtrykket i kunst- og kultursektoren.

Fotballklubben Odd: Direktør Einar Håndlykken forteller om tiltak de har gjort i klubben, og om deres visjon om å være Norges mest miljøvennlige fotballklubb.

Telemark museum:  Prosjektleder Karolina Szawica presenterer tiltak museet har gjort for en mer klimavennlig drift.

Notodden blues festival: Festivalkoordinator Mari Beate Sannes forteller om hva det betyr for de som arrangør og for publikum at festivalenm er Miljøfyrtårnsertifiserte og Grønn festival.

Musikkontoret ØKS: Fagansvarlig Marit Stokkenes presenterer ordningen Grønn Festival, som er en gratis sertifiseringsordning som hjelper festivaler til å ta grønnere valg, og gir dem ressurser som hjelper dem på veien.

Kl. 12.00: Lunsj

Kl. 13.00-14.00:

Kulturrom: Daglig leder Karen Sofie Sørensen presenterer den nye satsingen på Grønnere investeringer med 10 MNOK i potten og den ferske rapporten Fyrtårn eller sinke? Fremtidens kulturlokaler i den grønne omstillingenMålet er å inspirere til nye samarbeid eller nye søknader på ordningen.

Better live: Thomas Johansson forteller om grønnere turneer, om hvordan det er mulig å redusere miljøavtrykk ved reising

Digital forsøpling