Over 5000 barn i Telemark har deltatt i lesekampanjen

Mor som sitter med datter på fanget og en bok i hånda og leser for datteren.
Totalt i Telemark er det blitt lest 71 595 bøker, og over 7 millioner sider under Sommerles Foto: Getty Images/Connect Images

03.09.2024

03.09.2024 kl.14:57

Fra 1. juni til 31. august har den digitale lesekampanjen Sommerles engasjert leseglade barn i hele fylke.

Med 5290 deltagere har kampanjen hatt en strålende deltakelse på 34 prosent, det er opp 3 prosent fra i fjor, og Telemark er også tilbake til toppnivået før pandemien.

Det er Nissedal som har flest ivrige lesere her i fylke med en deltakelse på 68.8 prosent.

I en tid der forskning viser at barn og unge leser mindre og dårligere enn før, er dette veldig oppløftende tall.

Bibliotekene har satset på Sommerles

En viktig årsak til de gode tallene er trolig bibliotekenes langsiktige satsning på Sommerles, og at mange bibliotek har gode lokale tiltak for å vekke engasjement, som for eksempel besøk på skolene i forkant, flotte utstillinger i biblioteket og avslutningsfest med forfatterbesøk. Telemark har vært en del av kampanjen siden 2016.

Totalt i Telemark er det blitt lest 71 595 bøker, og over 7 millioner sider. Av de 5290 barna som deltok, leste de i snitt 13.5 bøker hver, og 1353 sider. Det er delt ut i overkant av 7000 premier.

Av de som deltar på Sommerles er 55 prosent jenter og 44 prosent gutter. Det er størst oppslutning blant 3.-5. trinn.

De mest leste bøkene

De mest leste bøkene er Nordlys-serien av Malin Falch, Edelmot av Victor Sotberg og Odin Helgheim, Bukkene Bruse på badeland av Bjørn Rørvik, Hundemannen-serien av Dav Pilkey, Amuletten-serien av Kazu Kibuishi, Krypto-serien av Hans-Jørgen Sandnes og Kokkosbananas lydbøkene.

Hva er Sommerles?

Sommerles.no er en nasjonal, digital sommerlesekampanje for alle barn i 1. – 7. klasse i regi av bibliotekene. Målet vårt er å få flest mulig barn til å lese mest mulig gjennom en lang sommerferie.

Vil du lese mer om Sommerles, ta en titt på http://www.altom.sommerles.no

Kampanjen er tilbake igjen 1. juni 2025. Velkommen igjen!

Emneord:

Fylkesbibliotek