Spennende prosjekt for å støtte sårbare elever

Flere fra skoleadministrasjonen i Telemark fylkeskommune var med på avslutningen i Brussel tidligere i år.
Mange har jobbet sammen: Flere fra Telemark fylkeskommune var med på avslutningen av det internasjonale prosjektet for noen uker siden. Foto: Privat

Av:

Rune Eriksen

Publisert:

24.06.2024

Oppdatert:

12.07.2024 kl.11:33

Hva kan gjøres for å hjelpe elever med læringsvansker, psykiske lidelser eller som møter på sosiale barrierer i skolehverdagen?

Cosi.ed-prosjektet er et samarbeid mellom Telemark fylkeskommune og Universitetet i Sørøst-Norge (USN) som har som hovedmål å støtte sårbare elever i å gjennomføre og bestå videregående skole. 

Prosjektet en del av et internasjonalt Erasmus-prosjekt, der universiteter i Spania, Portugal, Danmark og Polen også har vært involvert i utviklingen av modellen. Dette internasjonale samarbeidet har bidratt til å berike prosjektet med ulike perspektiver og erfaringer, og har styrket modellens anvendelighet og relevans på tvers av landegrenser.

Prosjektet fokuserer på å identifisere og implementere tiltak som kan hjelpe elever med ulike utfordringer, slik som læringsvansker, psykiske helseproblemer eller sosiale barrierer, til å oppnå skolens krav og mål.

Praksis og teori

Cosi.ed-modellen har blitt utformet i et tett samarbeid med TEK-avdelingen på Kragerø videregående skole, USN og Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) i Telemark fylkeskommune. Denne samarbeidsmodellen sikrer at innsatsen er godt forankret i praktisk erfaring og teoretisk kunnskap, noe som bidrar til å utvikle effektive og målrettede tiltak for de sårbare elevene.

En sentral del av Cosi.ed-prosjektet er utviklingen av individuelt tilpassede læringsplaner som tar hensyn til hver elevs spesifikke behov. Dette innebærer tett oppfølging fra lærere og rådgivere, samt bruk av spesialpedagogiske verktøy og metoder. Målet er å skape et inkluderende læringsmiljø hvor alle elever får de ressursene og den støtten de trenger for å lykkes.

Prosjektet har vist seg å fungere godt og har gitt gode resultater på Kragerø videregående skole. Elevene som har deltatt i prosjektet har opplevd økt mestring og motivasjon, og flere har klart å gjennomføre og bestå videregående opplæring. Modellen som i utgangspunktet var utviklet med tanke på de sårbare elevene har vist seg som en god modell for alle elevene, også de med gode forutsetninger for skole.

 

Ut til flere

Med bakgrunn i positive resultatene er det en målsetting om at flere videregående skoler i Telemark skal kunne få opplæring i og benytte seg av Cosi.ed-modellen i fremtiden. Målsettingen er at kompetansen og erfaringene fra Kragerø videregående skole skal kunne deles med andre skoler, slik at flere sårbare elever i fylket vårt kan få den støtten de trenger for å lykkes i skolegangen.

Prosjektet legger også stor vekt på kompetanseutvikling for lærere og skolepersonell. Gjennom kurs, workshops og erfaringsutveksling får de ansatte opplæring i å identifisere sårbare elever og å tilrettelegge undervisningen på en måte som fremmer mestring og motivasjon. Dette inkluderer også bruk av digitale verktøy og plattformer som kan gjøre læringsprosessen mer tilgjengelig og engasjerende for elever med ulike behov.

Cosi.ed-prosjektet er et viktig bidrag til å øke gjennomføringsgraden i videregående skole i Telemark, og støtter Telemark fylkeskommunes og USNs mål om å gi alle elever, uavhengig av deres utgangspunkt, en reell sjanse til å fullføre utdanningen og forberede seg for videre studier eller arbeidslivet.