Industrien dominerer utslippsstatistikken
I 2022 var de direkte klimagassutslippene i Telemark på 3,3 millioner tonn Statistikk over klimagassutslipp og mål for utslippsreduksjoner omfatter i tillegg til karbondioksid (CO₂) som regel også gasser som metan (CH4), lystgass (N₂O) og fluorgasser (HFK, PFK og SF6). Alle disse gassene bidrar til klimaendringer, men har svært forskjellig oppvarmingseffekt og levetid i atmosfæren. For å kunne sammenligne dem, regnes de om til CO₂-verdier. Mengdene kalles CO₂-ekvivalenter. Alle utslipp kan da sammenlignes direkte fordi de får samme enhet. . Figur 1 viser at industrien står for 81 % av utslippene, etterfulgt av veitrafikk (9 %), jordbruk (3 %), annen mobil forbrenning (2 %), sjøfart (2 %) og avfall og avløp (2 %). Fra 2021 til 2022 har utslippene i Telemark økt med 8,3 %. Dette skyldes en økning i utslippene fra industrien (fig. 1, fane 2).
Figur 1. Utslipp av klimagasser i Telemark i 2022 fordelt etter sektor, og prosentvis endring fra 2021 til 2022. Kilde: Miljødirektoratet.
Fra 2009 til 2022 har utslippene i Telemark blitt redusert med 1,8 %, noe som tilsvarer en gjennomsnittlig årlig nedgang på nærmere 5 000 tonn CO2-ekvivalenter. Figur 2 viser utslippene i Telemark fordelt på ulike utslippskilder fra 2009 til 2022. Fylkestinget har vedtatt at regionen skal kutte 60 % i direkte klimagassutslipp innen 2030, sammenlignet med 2009. Det styres derfor mot utslipp i 2030 som tilsvarer ca. 1,3 millioner tonn CO2-ekvivalenter. For å nå dette målet, må utslippene i snitt reduseres med rundt 242 000 tonn hvert år fremover.
Figur 2. Utslipp av klimagasser i Telemark 2009 – 2022. Det er mulig å velge kommune øverst til venstre. Stiplet linje illustrerer nivået man må ned på for å nå klimamålet i 2030. Kilde: Miljødirektoratet.
Fem anlegg står for nesten alle industriutslippene
Grenland er Norges største industriregion, og utslippene fra denne sektoren i Telemark står for nærmere en femtedel av de totale industriutslippene i landet. Industrien er fylkets største utslippskilde, og i 2022 stammet 81 % av klimagassutslippene fra denne sektoren (fig. 1). De fem landbaserte industrianleggene Yara Porsgrunn, Norcem Brevik, Ineos Rafnes, Eramet Porsgrunn og Inovyn Rafnes sto i 2022 for 96 % av fylkets industriutslipp.
Fra 2021 til 2022 økte klimagassutslippene fra industrien med 11 %, noe som hovedsakelig skyldtes en økning i utslippene fra Yara på over 200 000 tonn CO2. En del av forklaringen er at Yara hadde en fem ukers planlagt revisjonsstans i 2021, før man var tilbake til normal produksjon i hele 2022. Videre startet Yara igjen å bruke såkalt CS-gass fra Eramet i 2022. Dette øker utslippene fra Yara men reduserer utslippene ellers ved å redusere fakling hos Eramet.
Fra 2016 har klimagassutslippene fra industrien i Telemark i snitt ligget på rundt 2,6 millioner tonn CO2-ekvivalenter årlig (fig. 3).
Figur 3. Utslipp fra industrien i Telemark fra 2001 til 2023. Tall for landbaserte anlegg (norskeutslipp.no) og for sektoren samlet (Miljødirektoratet).
Stort potensiale for utslippskutt i industrien
Utslippskutt i industrien vil være avgjørende for å få ned de totale klimagassutslippene. Over 100 industribedrifter i fylket har derfor gått sammen i teknologi- og industriklyngen «Powered by Telemark», som gjennom "Veikart for en klimapositiv industriregion" skal gjøre Grenland til verdens første klimapositive industriregion innen 2040. Målet skal nås ved hjelp av klimanøytrale eller klimapositive teknologier, som elektrifisering, karbonfangst og -lagring, og bruk av biokarbon.
Liten nedgang i utslippene fra veitrafikk
Veitrafikk er den nest største utslippskilden i Telemark, og sto for 9 % av totalutslippene i 2022 (fig. 1). Klimagassutslippet fra veitrafikken i Telemark har sunket jevnt de siste ti årene, og er redusert med nær en firedel siden 2009 (fig. 4). Fra 2021 til 2022 er nedgangen imidlertid veldig liten.
Personbiler er den største utslippskilden i transportsektoren, men står også for de største utslippsreduksjonene. Mellom 2009 og 2022 falt utslippene fra personbiler med en tredjedel. Nedgangen i utslipp kan hovedsakelig forklares av en reduksjon i salg av biler som går på fossilt drivstoff, kombinert med en økning av andelen biodrivstoff i drivstoffblandingen fra 12 til 20 volumprosent. Selv om andelen kjøretøy med klimavennlig drivstoff øker, er det i flere kommuner utfordrende å redusere utslippene fra veitrafikken ytterligere, ettersom avstandene er store og tilgangen til offentlig transport mange steder er begrenset.
Figur 4. Utslipp fra veitrafikk i Telemark fra 2009 til 2022. Det er mulig å velge kommune øverst til venstre. Kilde: Miljødirektoratet.
Reduserte utslipp fra jordbruket
Jordbruket sto for 3 % av de totale klimagassutslippene i Telemark i 2022 (fig. 1). Etter en økning i utslippene med 18 % i tiårsperioden 2011-2021, ble utslippene fra 2021 til 2022 redusert med 2,9 %.
Binding og lagring av karbon i jord er ikke inkludert i utslippstallene fra jordbruket. Utslipp fra skogbruk og annen arealbruk er heller ikke inkludert ettersom disse utslippene beregnes etter en annen metodikk som vanskelig lar seg samordne med det resterende klimaregnskapet.
Stabile utslipp fra mobil forbrenning
Utslipp fra annen mobil forbrenning Utslipp fra annen mobil forbrenning omfatter utslipp fra bruk av avgiftsfri diesel og bensin til ikke-veigående motorredskaper som traktorer, anleggsmaskiner og snøscootere. Utslipp fra småbåter inngår også her. utgjorde 2 % av utslippene i Telemark i 2022 (fig. 1), og har vært stabile fra 2021 til 2022. Denne gruppen omfatter utslipp fra bruk av avgiftsfri diesel og bensin til ikke-veigående motorredskaper som traktorer, anleggsmaskiner og snøscootere. Avgiftsfri diesel brukes blant annet i næringer som jordbruk, skogbruk og bygg og anlegg. Sektoren omfatter også maskineri som benyttes av private husholdninger. Totalt har utslippene fra annen mobil forbrenning økt med 46 % siden 2009.
Betydelig reduksjon i utslippene fra sjøfart
Sjøfart Utslipp fra sjøfart deles i ulike undergrupper basert på skipstype og type frakt. Klimagassutslipp fra småbåttrafikken er registret som annen mobil forbrenning og er ikke inkludert i kategorien sjøfart. sto for 2,4 % av utslippene i Telemark i 2022 (fig. 1). Fra 2021 til 2022 ble utslippene redusert med 7,8 %, men utslippene har variert mye fra år til år. Størstedelen av utslippene fra sjøfart i Telemark stammer fra gasstankere, stykkgodsskip, kjemikalietankere og bulkskip. Passasjertrafikken, hovedsakelig fergene i Kragerø og Bamble, står for 12 % av utslippene fra sjøfart.
Utslipp fra andre kilder
Utslipp fra avfall og avløp utgjorde nærmere 2 % av klimagassutslippene i Telemark i 2022 (fig. 1). Dette omfatter utslipp fra biologisk behandling av avfall, og utslipp fra avløp og avløpsrensing. Fra 2009 til 2022 har utslippene fra avfall og avløp blitt redusert med 43 %.
Utslipp fra oppvarming av næringsbygg og husholdninger, luftfart (utslipp fra fly og helikoptre som lander eller tar av fra landingsplasser i Telemark) og energiforsyning (fjernvarme unntatt avfallsforbrenning) stod for de resterende klimagassutslippene i Telemark i 2022.
Foto ingressbilde: Aleksander Walmann Åsgården