Frisk Bris, Bamble kommune
Tiltakets navn
Systematisk forankring av metoden IPS/SE i Lostjenester rettet mot ungdom
Tiltakets målgruppe
Barn og unge i alderen 12-30 år som står i fare for eller har falt ut av skoleløp eller står utenfor arbeidslivet
Tiltakseier-/e
Bamble kommune, Frisk Bris
Hovedmålsetning
Implementere og forankdre IPS-metodikk (Individuell jobbstøtte) for å hjelpe barn og unge til å delta i det ordinære skole- og arbeidsliv.
Beskrivelse av tiltaket
Tiltaket består i å implementere og forankre IPS metodikk (Individuelt jobbstøtte) for å hjelpe alle barn og unge som står i fare for eller har falt ut av skoleløp til å delta i det ordinære skole- og arbeidsliv.
IPS er en evidensbasert metode som er prøvd ut på voksne med moderate til alvorlige psykiske helseplager for inkludering i det ordinære arbeidslivet. Flere forskningmiljøer har ytret ønske om å sette denne metoden i system for skoleungdom for å hjelpe flere til å fullføre skolegang for med det å få bedre forutsetninger for innpass i arbeidslivet. Bamble kommune har prøvd ut metoden i mindre målestokk gjennom skolelos prosjektet og kan vise til gode resultater. For å kunne implementere og forankre metoden på tvers av hele organisasjonen, må IPS tilbudet tilbys alle barn og unge som står i fare for eller har falt ut av et skoleløp eller arbeidslivet. IPS metodikken som er tilpasset skoleelever baserer seg på følgende prinsipper:
- Målet er ordinær skole/utdanning
- Deltakelse på bakgrunn av eget ønske
- Oppfølging skal være integrert del av annen oppfølging rundt eleven (behandling, PPT m.m)
- Studiespesialisering skjer ut fra elevens interesser og ferdigheter
- Individuelt tilpasset økonomisk rådgivning mellom trygd/skole (eldre ungdom)
- Karriereveiledning starter med en gang en elev får tilbud om modellen
- Systematisk kjennskap til skolemuligheter i distriktet og relasjonsbygging med nøkkelpersoner for å styrke elevens muligheter til å gjennomføre et utdanningsløp
- Oppfølgingen er ubegrenset i tid og individuelt tilpasset
Selve målsetningen i prosjektet er å forankre tiltaket i enhetene Velferd (helse) og Oppvekst (skole) for å sikre at tjenestene knyttet til helse, skolegjennomføring og arbeid er koordinert og samkjørt, og baserer seg på evidensbasert metodikk. Gjennom å forankre metoden vil det bidra til å skape en metodisk rød tråd i jobben som gjøres for at flest mulig unge skal lykkes med å delta i det ordinære skole- og arbeidsliv.
Kontaktperson
Henning Weider, henning.weider@bamble.kommune.no, 911 64 780
Rocket Man, Eidanger IL
Tiltakets navn
Rocket-Man 4ever
Tiltakets målgruppe
Kommuner, frivillige lag og foreninger, ungdomsskoler og videregående skoler
Tiltakseier-/e
Eidanger idrettslag
Hovedmålsetning
Tilrettelegge for oppstart av inkluderende arenaer for å skape tilhørighet, trygghet og mestring gjennom aktivitet.
Beskrivelse av tiltaket
Eidanger Il har utviklet flere prosjekter med søkelys på inkludering organisert i et idrettslag. Rocket-Man er ett av disse tiltakene. Rocket-Man skal forebygge at unge mennesker havner utenfor, får vanskeligheter med rus eller på annen måte får en vanskelig ungdomstid.
Det har vært mange forespørsler fra kommuner, skoler og andre organisasjoner som ønsker å jobbe på samme måte.
Gjennom Rocket-Man 4ever ønsker vi å videreutvikle våre vellykkede inkluderingstiltak som er igangsatt via tidligere prosjekt-finansiering. Dette handler om å videreforedle gode erfaringer slik at de kan gå inn i varig, ordinær drift og spres til andre kommuner og lokalmiljøer.
Tiltaket skal:
- Legge tilrette for oppstart av Rocket-Man i andre kommuner
- Gjøre prosjektet økonomisk stabilt og sørge for at Rocket-Man er et varig tiltak i ordinær drift
- Arbeide med formidling knyttet til utenforskap og rus på ungdomskoler og videregående skoler i Vestfold og Telemark
Kontaktperson
Thomas Fjeldstad, thomas@eidanger.no, 404 51 189
Ung framtid, Kragerø kommune
Tiltakets navn
Ung framtid, Kragerø
Tiltakets målgruppe
Barn og unge i alderen 0-20 år
Tiltakseier-/e
Kragerø kommune
Hovedmålsetning
Forebyggende tjenester er organisert på en måte som bidrar til at flere barn og unge fullfører skoleløpet.
Beskrivelse av tiltaket
Tiltaket skal tenke nytt rundt hvordan tjenester innenfor
forebyggende arbeid for barn og unge i kommunen gis. Det legges i tiltaket opp til bred involvering av barn og unge, både for å kartlegge dagens tjenester i form av tilgjengelighet og om de er i tråd med barn og unges behov, men også for å gi innspill til hvordan tjenestene fremover skal være mest mulig i tråd med barn og unges behov.
I løpet av prosjektperioden skal forslag til ny organisering av forebyggende tjenester til barn og unge piloteres.
Tiltaket skal jobbe på tvers av kommunalområdene, og skal samarbeide tett med NAV, og Kragerø videregående skole. Det vil også være aktuelt å trekke inn frivilligheten i samarbeidet.
For å sikre systematikk og retning i arbeidet skal KS Veikart for
tjenesteinnovasjon brukes.
Kontaktperson
Solveig Stige, solveig.stige@kragero.kommune.no, 35 98 62 00
Trygg ungdom FROG online, Lyck-Z og døtre
Tiltakets navn
Trygg Ungdom FROG online
Tiltakets målgruppe
Ungdom
Tiltakseier-/e
Lyk-z & døtre as
Hovedmålsetning
Digital førstelinjetjeneste, basert på den anerkjente lyk-z metoden, til flest mulig ungdom for å gi mulighet til relevant hjelp uten ventetid.
Beskrivelse av tiltaket
Den digitale førstelinjetjenesten, som blir basert på den anerkjente lyk-z metoden FROG, har som mål å nå ut til flest mulig ungdom for å gi mulighet til relevant hjelp uten ventetid.
Den digitale plattformen vil representere noe helt nytt og unikt i markedet ved sin spillemessige innretning til identitetsutvikling. Her snakker vi emosjonell innovasjon. Det handler om å trene opp måter å oppfatte, identifisere, forstå, og håndtere følelser på. Ved å gjennomføre et tilpasset innovasjonsløft kan ungdommen bl.a. bedre håndtere press, samarbeide, lytte, åpne opp for tilbakemeldinger, ta flere gjennomtenkte avgjørelser og tilpasse seg.
Den digitale plattformen vil via et åpent spill og en quiz kunne gi verdifulle smakebiter som kartlegger og synliggjør hva den enkelte har behov for av videre veiledning for å nå bestemte mål. Spillet vil komme med alternativer til hvor de kan hendvende seg og sette dem i direkte kontakt med aktuell veileder i Norge.
Den digitale førstelinjetjenesten vil være en naturlig forlengelse av det lyk-z allerede leverer i dag, og ta oss mange skritt inn i den digitale framtiden. Dette vil også gjøre det mulig for lyk-z å ekspandere og dekke behovet vi møter i langt større grad enn vi klarer per i dag.
Vi har tro på at samlet sett vil det nye tiltaker føre til radikale skifter der ungdomme selv finner, tar initiativ til, og bruker løsningene.
Kontaktperson
Ingeborg Lykseth, ingeborg@lyk-z.no, 915 94 080
Back to school, stay at school, NAV Midt-Telemark og Nome kommune
Tiltakets navn
Back to school / Stay at school
Tiltakets målgruppe
Ungdom som står i fare for, eller har falt ut av skole
Tiltakseier-/e
NAV Midt-Telemark og Nome
Hovedmålsetning
Målsettingen for tiltaket er å fremme inkludering av unge gjennom å forebygge og hindre frafall av elever i videregående skole, i tillegg til å motivere de som faktisk har falt ut til å ta opp fag, lose dem gjennom privatistløpet og holde motivasjonen oppe underveis.
Beskrivelse av tiltaket
Vi vil gjennom tiltaket gi flere ungdom muligheter, bryte sosial arv, gi mestringsfølelse, motivasjon og styrket selvbilde slik at de selv kan leve et liv inkludert i arbeidslivet, være selvhjulpne og gjennom dette også bryte den sosiale arven de eventuelt bringer videre til sine egne barn.
Prosjektet har to delprosjekteter:
- Stay at school–målgruppen er elever som står i fare for å falle ut av vg. skole. Her jobber vi med elevene der de er, møter dem på skolen og er lett tilgjengelige for samtaler.
- Back to school–målgruppen er elever som allerede har falt ut av skolen og som trenger hjelp både til å mestre, men også til å holde motivasjonen oppe. De trenger samtaler underveis, både med en som kan faget, men også kan vise empati, forståelse og motivere for videre innsats slik at den unge privatisten klarer å fullføre eksamen.
Kontaktperson
Tore Presterud Astad, tore.presterud.astad@nav.no, 915 21 241
Mestringsprosjektet, Nome videregående skole
Tiltakets navn
Mestringsprosjektet
Tiltakets målgruppe
Elever, lærere og ledelsen på ungdomsskolene vi samarbeider med
Tiltakseier-/e
Nome videregående skole
Hovedmålsetning
Nome videregående skole vil være en skole som bidrar til kompetanseheving innen dysleksivennlig undervisning, dyskalkuli og godt læringsmiljø. Vi ønsker å styrke overgangen for elevene fra ungdomsskolen til videregående opplæring ved å samarbeide med andre skoler og aktører om kompetanseheving, tidlig innsats, inkludering og oppfølging innen lese- og skrivevansker, dysleksi, dyskalkuli og matematikkvansker.
Beskrivelse av tiltaket
Nome videregående har siden høsten 2020 jobbet med dysleksivennlig undervisning og kompetansehevning innen lese- og skrivevansker.
Forskning viser at det er størst frafall av elever med lave karakterer fra grunnskolen. Derfor er det viktig at lærere bidrar til at eleven holder motet oppe, styrker selvtilliten til å møte det ukjente og det krevende i læringsarbeidet. I en samfunnskontekst handler det om å bli anerkjent på lik linje med andre, og denne anerkjennelsen blir båret i hvilke rettigheter vi har og hvordan fellesskapet tenker om oss. Å ha lese- og skrivevansker, dysleksi eller matematikkvansker kan være utfordrende og det krever at skolen og samfunnet anerkjenner disse elevene og inkluderer de i felleskapet i forhold til rettighetene de har.
Læringsmiljøet for elevene er avgjørende når undervisning skal planlegges og gjennomføres. Læringsmiljøet vil påvirke hvordan personer yter innsats og vurderer seg selv på positive måter.
Vi ser at arbeidet som har blitt gjort innen dysleksivennlig undervisning og inkludering på Nome videregående skole er svært nyttig. Vi har fått positive tilbakemeldinger fra ansatte, foreldre og andre aktører i forhold til elevenes opplæring, utvikling og mestring. Derfor ønsker vi å bli en skole som tar initiativet til å samarbeide med grunnskoler for å fremme inkludering og samarbeid på dette området. Vi mener dette tiltaket vil kunne forebygge frafallet i skolen og styrke overgangen fra grunnskolen til videregående opplæring. Vi ønsker å være en skole som andre instanser kan henvende seg til innen dette fagområdet.
Kontaktperson
Hanne Staver Slettemeås, hanne.slettemeaas@telemarkfylke.no, 975 43 705
NomeModellen, Nome videregående skole
Tiltakets navn
NomeModellen
Tiltakets målgruppe
Lærlinger, opplæringskontorer og bedrifter
Tiltakseier-/e
Nome videregående skole
Hovedmålsetning
Utvikle en bedre samarbeidsmodell for opplæringskontorer, bedrifer og videregående skoler for å ivareta lærlinger med lese- og skrivevansker.
Beskrivelse av tiltaket
På yrkesfaglige videregående skoler opplever vi hvert år å ha elever med en form for lese- eller skrivevanske i hver eneste klasse. Disse elevene går over i lærlingtid hos bedrifter og vi ønsker å bedre overgangen mellom aktørene som samarbeider om utdanningsløpet. Lese- og skrivevanskene er en følge av at vi oppfatter og bruker ord på en annen måte enn mange andre, og dermed skaper vanskelige forhold for innlæring.
Opplæringskontorer og bedrifter har varierende grad av kunnskap om lese og skrivevansker, og elever med lese og skrivevansker, som går over i lærekontrakter har behov som er viktige at vi imøtekommer på en god måte.
Ved å utvikle ett samarbeid om lese og skrivevansker mellom ungdomsskoler, videregående skoler og bedrifter/opplæringskontorer vil vi styrke opplæring av elever/lærlinger med lese- og skrivevansker gjennom hele utdanningsløpet.
Ett godt samarbeid mellom skolene, opplæringskontorene og bedriftene vil sikre at vi øker kompetanse og forståelse for lese- og skrivevansker generelt, men også forbedrer opplæringen og utdanningsløpet for elever og lærlinger med lese- og skrivevansker. Ett etablert samarbeid vil føre til at elevene opplever at deres behov blir ivaretatt på en helhetlig måte gjennom hele sin utdanning.
Kontaktperson
Sindre Gulbrandsen, sindre.gulbrandsen@telemarkfylke.no, 954 21 661
Seeds of empathy, Notodden kommune
Tiltakets navn
Seeds of Empathy
Tiltakets målgruppe
Barnehagebarn på kort sikt, barn og unge i et lengre tidsperspektiv
Tiltakseier-/e
Notodden kommune - oppvekst
Hovedmålsetning
Skape helsefremmende barnehager med innsats på økt sosial, emosjonell, og relasjonskompetanse, for å sikre inkludering
Beskrivelse av tiltaket
I stortingsmeldingen «Tidlig innsats og inkluderende fellesskap»,blir det løftet frem hvor viktig det er at barn fra tidlig alder får god kompetanse innen sosial og emosjonell kompetanse. Det er for bedre å kunne nyttiggjøre seg læring, skole og fellesskap. Det er vist til sammenhenger av påvirkningsfaktorer fra tidlige barneår og grad av fullføring på videregående. Notodden kommune ønsker å skape inkluderende og helsefremmende miljø så tidlig som mulig, for å ruste barnet til alle overganger, fra barnehage-bameskole-ungdomskole-videregående-lærling/arbeidsliv. Notodden kommune mener at ved å gi barna flere mestringsstrategier tidlig som blant annet ved å innføre Seeds of empathy, vil det kunne bidra til å møte alle
innsatsområdene.
Seeds of empathy er et empatibyggende program i barnehagen, som gjennom jevnlige besøk av et spedbarn gjennom året skal lære og forstå egne og andres følelser og reaksjonsmønstre. De ansatte i barnehagen skal utdannes i hvordan de skal levere programmet, som har som målsetning å øke:
- Selvbevissthet og evne til å uttrykke følelser
- Selvregulering
- Sosial bevissthet
- Pro sosial oppførsel
I Seeds of empathy er det lagt stor vekt på høytlesning av spesielt utvalgte bøker. Bøkene tar opp 10 tema som blir gjennomgått i løpet av året.
Høytlesning er et viktig element i programmet. Det samsvarer godt med andre satsningsområder i handlingsplan for folkehelse i Notodden kommune også. Høytlesning kan bidra til at barn blir mer glad i litteratur, øke leseforståelse og leseglede. Noe varierende fra år til år, men det kan se ut som noe flere barn i
kommunen scorer lavere på lese- og regneforståelse, enn snittet i landet ellers (SSB).
Økonom og nobelprisvinner James Heckman, (Heckmankurven) forklarer at jo tidligere man investerer i menneskelig kapital, jo mer effektivt og økonomisk er det.
Tiltaket må sees i et langsiktig perspektiv og vil være av primærforebyggende og helsefremmende karakter.
Kontaktperson
Signe Hordvei, signe.hordvei@notodden.kommune.no, 941 86 535
Tilpasset opplæring i norsk språk og arbeidslivskultur, Opplæringskontoret for offentlig sektor i Telemark
Tiltakets navn
Tilpasset opplæring i norsk språk og arbeidslivskultur
Tiltakets målgruppe
Minoritetsspråklige lærlinger. Søkere til læreplass med språkutfordringer
Tiltakseier-/e
Opplæringskontoret for offentlig sektor i Telemark. Samarbeidspartner er NAV Bamble
Hovedmålsetning
Øke andelen minoritetsspråklige som består fagprøven, har høy faglig stolthet og tilfredsstiller framtidas krav til fagarbeidere
Beskrivelse av tiltaket
Vi har i mange år jobbet med norskopplæring av minotitetsspråklige lærlinger. Vi ser at en stadig større andel av søkere til læreplass, spesielt i helsarbeiderfaget, er minoritetsspråklig. Helse- og omsorgssektoren har et stadig økende behov for fagarbeidere.
Vi ønsker nå å forsøke ut nye metoder, ikke bare "tavleundervisning". Dette handler bl.a. om tettere kontakt med opplæringssted og bruke prøvestasjonen/demonstrasjonsrom aktivt i norskopplæring. Vi ønsker også å bidra til at søkere til læreplass, som oppleves å ha for dårlige norskferdigheter, består nødvendige norsktester og får læreplass og fagbrev. Vi prøver ut målrettet undervisning mot norsktestene kombinert med språkpraksis.
Kontaktperson
May-Lill Asprusten, may-lill@okostelemark.no, 915 72 884
Ungt innenforskap, Seljord folkehøgskole
Tiltakets navn
Ungt innenforskap
Tiltakets målgruppe
Unge voksne
Tiltakseier-/e
Seljord folkehøgskole
Hovedmålsetning
Hovedmålet i prosjektet er å øke opplevelsen av livsmestring hos unge voksne og øke motivasjon for å starte/fullføre læretid, arbeid eller studier. Prosjektet tar sikte på å styrke tilbudet ved Seljord folkehøgskole og UngRehab-tilbudet ved rehabiliteringssenteret AiR.
Beskrivelse av tiltaket
Prosjektgruppa består av Seljord folkehøgskole (SFHS), nasjonal kompetansetjeneste for arbeidsrettet rehabilitering (NK-ARR) og rehabiliteringssenteret AIR. Både SFHS og AIR har kompetanse og erfaring med å jobbe med unge voksne. Målet med prosjektet er å tilegne seg ny kunnskap om målgruppen, identifisere behov og styrke tjenestene for å fremme ungt innenforskap.
Det er to hovedlinjer i prosjektet:
- Øke kunnskap om individene og gruppa. Kartlegge en rekke faktorer for å identifisere behov i tjenestene. Utvikle kartleggingsverktøy som kan benyttes pedagogisk av lærere og annet personell. Kartleggingen tar sikte på å lære mer om gruppa og ikke minst avdekke hva som skjer med dem etter et år på folkehøgskole eller fire uker på UngRehab-tilbudet på AiR
- Styrke tilbud og tjenestene utifra avdekket behov. Et eksempel på dette å utvikle rutiner og protokoller som lærere/andre kan følge for håndtering og forebygging av helseutfordringer. Prosjektet innebærer kompetanseutvekskling mellom aktørene, samt utvikle ny kunnskap om gruppen og utarbeidelse av nytt materiell.
Prosjektperioden er på fire år hvor det kontinuerlig vil drives evaluering av kartleggingen og kompetanseutvikling. I prosjektperioden skal det utvikles verktøy, materiell og kompetanse som kan skaleres til andre skoler/aktører. I prosjektet er det i tillegg planlagt en oppfølgingsstudie av hvordan livsstil og psykisk helse som barn og ungdom hos telemarkingar født 1997 påvirker livsstil, arbeidsevne og utenforskap som ung voksen. Planlegges av Sykehuset Telemark, arbeidsmedisinsk avdeling i samarbeid med Universitet i Sørøst-Norge (USN) og NK-ARR.
Kontaktperson
Lill-Katrin Nyhus, lill-katrin.nyhus@arbeidoghelse.no, 986 19 987
Ressursteam, Siljan kommune
Tiltakets navn
Ressursteam- sammen om overganger
Tiltakets målgruppe
Elever fra mellomtrinnet, ungdomsskole og vg1
Tiltakseier-/e
Siljan kommune
Hovedmålsetning
Å styrke overgangene fra barneskole til ungdomsskole og fra grunnskole til videregående opplæring for de sårbare elevene.
Beskrivelse av tiltaket
Styrke overgangene fra barneskole til ungdomsskole og fra grunnskole til videregående opplæring for de sårbare eleven, ved å øke miljøterapeutstillingene i barneskolen og ungdomsskolen. På barneskolen skal vi følge opp sårbare elever og deres foresatte enda tettere og mer systematisk. Vi vil også trygge overgangen til ungdomsskolen ved at kjente voksne fra barneskolen følger disse eleven den første tiden.
Gjennom samskapende prosesser skal vi utvikle nye og bærekraftige tiltak som sikrer sårbare elever en trygg overgang fra grunnskole til videregående skole, ved at ressurspersonen på ungdomsskolen følger de spesielt sårbare elevene over til videregående skole og gjennom vg1.
Etablere tverrfaglige strukturer for nettverksbygging og samarbeid mellom kommunen og fylkeskommune, Rbup og frivillighet rundt det forebyggende arbeidet mot frafall i skole. Vi skal inngå et tett samarbeid med Rbup for veiledning og kompetansehevning, samt videreføre og forsterke samarbeidet med OT.
Sammen med frivilligheten skal vi etablere en mekke-gruppe for ungdom. Denne gruppa skal jobbe med motivasjon og mestring, samt tilby utprøving av praktisk yrkesfag for å ruste ungdom som er usikre på egne ferdigheter. Hensikten er å gi ungdom forhåndskunnskap rettet mot yrkesfag i videregående. Tilbudet vil også kunne gi ungdom som er usikre på veivalg, mulighet til å prøve ut hva praktiske fag innebærer.
Kontaktperson
Hege Ekornrød Ulsnes, HegeEkornrod.Ulsnes@skole.siljan.no, 416 90 156
Kraftkollektivet, Ung Arena og Bø videregående skole
Tiltakets navn
Kraftkollektivet - empatiske voksne og robust ungdom
Tiltakets målgruppe
Hovedmålgruppe er elever ved Bø videregående skole, i tillegg til ansatte og foresatte ved skolen
Tiltakseier-/e
Kraftkollektivet, Ung Arena og Bø videregående skole
Hovedmålsetning
Utvikle en modell for strukturert samhandling mellom Ung Arena og Bø videregående skole for å stimulere til økt inkludering i ungdomsgruppa.
Beskrivelse av tiltaket
Ta i bruk kompetansen fra Ung Arena og bruke denne i skolens tverrfaglige arbeid, men samtidig ta i bruk kompetansen ved Bø vgs i aktiviteter i regi av Ung Arena.
Det utvikles en modell for samhandling som kan driftes videre etter prosjektperioden.
Utvikle en rutine for trinnvis definert innsats ved bekymringsfulle signaler fra ungdom.
Sammen med ungdommen utvikle, planlegge, gjennomføre og evaluere pro-sosiale aktiviteter som fremmer inkludering.
Sette inkludering på dagsordenen gjennom skolering av skolens ansatte og foreldre/foresatte.
Kontaktperson
Jon Helge Bergane, jon.helge.bergane@telemarkfylke.no, 947 88 696
Frafall og skreddersydd retur, Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Tiltakets navn
Frafall og skreddersydd retur til ny deltakelse
Tiltakets målgruppe
Unge i pågående skoleavbruddssituasjoner
Tiltakseier-/e
Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Hovedmålsetning
Frafall og skreddersøm. Vi vil utvikle individuelt tilpassede veier til ny deltakelse for unge som har avbrutt eller er i ferd med å avbryte sin skoledeltakelse.
Beskrivelse av tiltaket
Nyere forskning viser at flere og flere unge fullfører videregående opplæring på normert tid. Utviklingen er svært positiv, men skaper samtidig – og som konsekvens av dette – økende fare for langvarig utenforskap for de som likevel ikke fullfører. For når nesten alle fullfører risikerer de som ikke gjør det å bli stående mer isolert enn noen gang.
Vi må kanskje flytte fokuset fra gruppen til individet:
Hvordan kan vi lage individuelt tilpassede returløp til ny samfunnsdeltakelse?
Vi vil systematisk undersøke hvordan erfaringsoverføring fra unge voksne med egne avbrudd kan bistå unge som befinner seg i pågående skoleavbruddssituasjoner til ny individuelt tilpasset deltakelse.
Kan vi lage en panel-modell for erfaringsoverføring i en konkret setting som kan tas i bruk lokalt andre steder i vår region?
Kontaktperson
Geir H. Moshuus, geir.moshuus@usn.no, 400 44 410
Læringsmiljøteam, Vinje kommune
Tiltakets navn
Læringsmiljøteamet
Tiltakets målgruppe
Barnehagar og skular i Vinje og Vest-Telemark vidaregåande skule
Tiltakseier-/e
Vinje kommune v/oppvekstsjef Anders Sandvik
Hovedmålsetning
Å førebygge utanforskap ved å jobbe for at alle barn og unge i Vinje kjenner at dei høyrer til, og opplever å vere ein verdifull del av fellesskapa i barnehagen, på SFO og på skulen. Dette skal føre til inkludering.
Å bidra til at barn og unge i Vinje blir trygge, slik at dei kan ta ein aktiv rolle i kanpen mot utanforskap og for innanforskap.
Beskrivelse av tiltaket
Læringsmiljøteamet er eit tverrfagleg rettleiingsteam som skal støtte barnehagane og skulane i Vinje, og Vest-Telemark vidaregåande skule, i arbeidet med å sikre at barna har eit trygt og godt barnehage- og skulemiljø.
Teamet skal både bidra i det førebyggande arbeidet til barnehagane og skulane og gje støtte i enkeltsaker. Teamet består av representantar frå barnehage, skulefritidsordning, grunnskule, vgs og skulehelsetenesta.
Vinje kommune har inngått eit samarbeid med Læringsmiljøsenteret ved Universitetet i Stavanger. Dei skal bidra i prosessen med å etablere og kvalifisere dette teamet. På den måten ynskjer me å sikre at Læringsmiljøteamet får spisskompetanse på det å fremje trygge og gode barnehage- og skulemiljø, førebygge og handtere mistrivnad, utanforskap, mobbing og andre krenkingar.
Kontaktperson
Grethe Seim (koordinator i teamet), grethe.seim@vinje.kommune.no, 991 08 683