Kontakt
Dag Lauvås,
Enhetsleder for Prosjekt og anlegg
Byutvikling, drift og kultur
Skien kommune
tlf. 90655170,
E-post: dag.lauvas@skien.kommune.no
CO2-utslipp for el og biodrivstoff viser seg å være tilnærmet identisk. 7 av 8 leverandører tilbydde biodrivstoff istedenfor elektrisk. Dette fordi biodrivstoff oppgis å være rimeligere i bruk. Lærdom i etterkant av evaluering viser at det burde vært vektlagt bedre at byggherre ønsker elektriske anleggsmaskiner.
Om anskaffelsen
Kva gjeld anskaffelsen?
«Vann- og avløpsprosjekt hvor det skal rehabiliteres 1000 meter med kommunalt ledningsanlegg. Anlegget omfatter hovedsakelig kommunale veger. For delen av ledningsanlegget som ligger i vegareal inngår også reetablering av veiens overbygning (ca. 950 meter). Byggestart september 2024.
Målet for prosjektet er å separere ledningsnettet for avløp. Overvann/regnvann skal gå i eget ledningsnett og ikke blir sendt til renseanlegget for rensing, Overflatevann kan og bør sendes ut i bekker/Skienselven. Dessuten mye eldre ledninger i området. Disse trenger rehabilitering for å ha et stabilt ledningsnett for vann og avløp.
Fremgangsmåte/ Metode
Korleis har ein satt tildelingskriteriane og/eller krava. Korleis vekte og gjere påslag?
Det ble laget et tildelingskriterium som het klima og miljø. Kriteriet ble delt inn i fire evalueringspunkt. Hvert med 5% vekting. Leverandørene måtte levere inn et klimagassregnskap med
- Co2 utslipp på materialer/komponenter og type drivstoff,
- drivstoffteknologi på maskiner i anleggsgjennomføring
- drivstoffteknologi på kjøretøy for massetransport.
- levere inntil en A4 side hvor de forklarer hvordan leverandørene skulle gjennomføre prosjektet med tanke på valg av maskiner, kjøretøy og drivstoff teknologi (transportoptimalisering)
Erfaringer, tips og råd
Være bevisst på egne mål og retning for prosjektet. Tilstrebe å formidle via kommunikasjon og tildelingskriterier at anbudsløsninger som ligger tettest opp til ønsket retning / prosjekt gjennomføring vil bli verdsatt høyest / komme best ut.