Klage på vedtak om rett og realkompetansevurdering

Vedtak om voksenrett og realkompetansevurdering kan påklages. Klagefristen er tre (3) uker fra du har mottatt vedtaket.

Klage på avslag om rett til videregående opplæring for voksne

Dersom du er uenig i vedtaket om avslag på din rett til videregående opplæring for voksne, kan du klage. Klagen med tilhørende dokumentasjon må sendes til instansen som har fattet vedtaket.

Hva kan du klage på?

• Vedtak om voksenrett
  • Eventuelle formelle eller generelle feil i saksbehandlingen
  • Manglende vurdering av relevante opplysninger

Slik behandles klagen: Hvis klagen tas til følge, vil du motta et nytt vedtak til din fordel, og saken avsluttes. Husk at nye opplysninger kan være avgjørende, så legg gjerne ved eventuell ny dokumentasjon som vedlegg. Vedtaksinstansen skal bistå deg hvis du trenger hjelp til å formulere klagen.

Hvis fylkeskommunen ikke finner grunnlag for klagen, blir den sendt videre til Statsforvalteren, som fatter et endelig vedtak som ikke kan påklages.

Klage på realkompetansevurdering

Dersom du er uenig i resultatet av realkompetansevurderingen, kan du klage. Klagen skal sendes til skolen som har hatt ansvar for vurderingen.

Hva kan du klage på?

• Resultatet av realkompetansevurderingen
  • Formelle eller generelle feil i saksbehandlingen

Slik behandles klagen: Skolen kan endre vedtaket til din fordel, og du vil da motta et nytt vedtak. Dersom saksbehandleren mener at det er tvil om vurderingen, kan det be om en ny realkompetansevurdering.

Hvis klagen ikke tas til følge, sendes den videre til saksbehandler i avdeling for videregående opplæring i fylkeskommunen, sammen med uttalelser fra fagkonsulenten som gjennomførte vurderingen. Hvis fylkeskommunen ikke mener at vedtaket bør endres, blir klagen sendt videre til Statsforvalteren, som fatter et endelig vedtak. Statsforvalteren gir beskjed til deg og den instansen som utførte vurderingen.

23.10.2024

23.10.2024 kl.14:01