Informasjon til elever om Authenticator
For å være helt sikre på at det faktisk er deg som genererer forespørselen om pålogging, krever vi nå en tosifret kode fra selve applikasjonen eller tjenesten du ber om tilgang til. Koden kommer i tillegg til den ordinære bekreftelsen som du er vant til å få på mobilen.
Slik gjør du det
Når du blir bedt om å godkjenne for eksempel innlogging på Innsida, dukker det opp et tall som du skal legge inn i Microsoft Authenticator-appen. Tallet skal legges inn i appen. Spretter appen opp og dekker over tallet, klikker du "Kan ikke se nummeret".
Klikk på bildene for å forstørre dem.
Som enda et lag med sikkerhet vil Micosoft Authenticator også vise deg et kart med omtrent hvor enheten som ber om tilgang befinner seg. Dersom du ser at forespørselen kommer fra f.eks India eller Russland er det all grunn til å være på vakt. Dersom adressen er et sted i Norge er det antagelig din "plassering" som vises. Denne plasseringen er ikke nødvendigvis helt nøyaktig, det kan gjerne vise adressen til hovedkontoret til den nettleverandøren du bruker.
Når blir du bedt om tofaktor?
• Elever blir ikke bedt om tofaktorbekreftelse på elevpc, kun på mobil eller en privat pc
• Du blir normalt bedt om tofaktorbekreftelse hver 6. dag
• Hvis du befinner deg utenfor Norge, må du bekrefte hver 4. time
• Dersom det er mistanke om at uvedkommende har fått tilgang på din bruker, blir den sperret og du må bytte passord for å ta den i bruk igjen. Kontakt servicedesken.