Videregående opplæring - Læringsmiljø

Et godt læringsmiljø er en forutsetning for elevers og lærlingers faglige og sosiale utvikling. I Vestfold og Telemark rapporterer elever i videregående opplæring generelt om høy trivsel og lite mobbing.
Gutter samarbeider om skolearbeid

Det er høy bevissthet rundt viktigheten av et godt og trygt læringsmiljø, trivsel og muligheten til å medvirke og påvirke egen opplæringssituasjon. I det følgende ser vi nærmere på trivsel og mobbing i videregående opplæring, noe som forteller mye om hvorvidt arbeidet for et godt læringsmiljø lykkes.

Elevundersøkelsen

Elevundersøkelsen er en nettbasert spørreundersøkelse i regi av Utdanningsdirektoratet der elever fra 5. trinn til siste år på videregående skole får si sin mening om forhold som er viktige for læring og trivsel i skolen.

Undersøkelsen er obligatorisk å gjennomføre for 7. trinn, 10. trinn og vg1, og frivillig å gjennomføre for øvrige trinn fra og med 5. trinn.

I Telemark svarte ca. 2000 elever i videregående opplæring på undersøkelsen høsten 2023.

De aller fleste trives på skolen

I Vestfold og Telemark oppgir de fleste elevene i videregående opplæring (88 %) at de trives godt eller svært godt på skolen. Dette er så vidt høyereenn landet som helhet (87 %). Gutter trives i litt større grad enn jenter, og andelen som trives faller noe i løpet av videregående (fig. 1). Trivsel er lik blant elever på studieforberedende og yrkesfaglige utdanningsprogram.

Figur 1. Andelen som trives godt eller svært godt på skolen, etter klassetrinn og kjønn på vg1. Telemark, høst 2023. Kilde: Utdanningsdirektoratet, Elevundersøkelsen.

Blant de største utdanningsprogrammene (målt i antall elever) er trivselen høyest hos elevene på bygg- og anleggsteknikk, og lavest blant elevene på salg, service og reiseliv.

Figur 2. Andel elever som oppgir at de trives godt eller svært godt på skolen, etter utdanningsprogram. Vestfold og Telemark, høst 2023, vg1. Kun utdanningsprogram med mer enn 100 besvarelser er inkludert i figuren. Kilde: Utdanningsdirektoratet, Elevundersøkelsen.

De aller fleste opplever ikke mobbing i skolen

I Vestfold og Telemark oppgir 6,1 % av elevene i videregående opplæring at de har opplevd mobbing de siste månedene. Det er ganske likt som på nasjonalt nivå. Nasjonalt var det en kraftig økning fra 4,2 % til 6,1 % fra 2022/23 til 2023/24 i andelen som svarte at de ble mobbet. Det ligner på økningen i andelen som svarte at de ble mobbet i Vestfold og Telemark og i Telemark de samme årene. Både andelen som svarer at de blir mobbet av medelever, av voksne eller digitalt har økt. Andelen som opplever mobbing på skolen er litt høyere blant elever på yrkesfaglige utdanningsprogram enn på studieforberedende utdanningsprogram, både nasjonalt og i fylket vårt.

 

Erling Kielland Servoll

Rådgiver skoleutvikling

erling.kielland.servoll@telemarkfylke.no

90826683

Kjersti Norgård Aase

Rådgiver statistikk og analyse

kjersti.aase@telemarkfylke.no

414 53 673

Visste du at?

9 av 10 elever i videregående opplæring i fylket opplever ikke mobbing.

Kjappe fakta

Gutter trives i noe større grad enn jenter på videregående.

Flest elever trives godt på idrettsfag.