Gjennomføring fem eller seks år etter oppstart
Videregående opplæring deles inn i studieforberedende og yrkesfaglig. Studieforberedende opplæring tar tre år og kvalifiserer til høyere utdanning. Yrkesfaglig opplæring tar fire år, med to år som lærling i bedrift, og gir yrkeskompetanse. SSB beregner gjennomføringen etter fem/seks år, for å få med de som bruker inntil to år mer enn normert tid på opplæringen. Planlagt grunnkompetanse innebærer at eleven ikke skal ha opplæring i alle kompetansemålene i læreplanen og velges av elever som av ulike grunner ikke har forutsetninger for å oppnå full studie- eller yrkeskompetanse.
Blant elever som startet videregående opplæring høsten 2018, fullførte 83,1 % av elevene i Telemark med studiekompetanse, yrkeskompetanse eller planlagt grunnkompetanse innen fem/seks år. Snittet for landet som helhet var 84,5 %. I hele landet gikk andelen som gjennomførte videreående utdanning ned med 0,3 prosentpoeng. Det er første gang det ikke er en positiv utvikling fra i perioden vi har tall for.
I Telemark gikk andelen ned med 0,6 prosentpoeng. Siden 2007-kullet har andelen som fullfører videregående opplæring innen fem eller seks år økt årlig, med to unntak: en nedgang i 2014 og den nedgangen i årets måling. Siden 2014 har gjennomføringsgraden i Telemark ligget noe under landsgjennomsnittet.
2,5 % av elevene fullførte med planlagt grunnkompetanse, de fleste av dem på yrkesfag.
Figur 1. Andel som har fullført og bestått innen fem/seks år etter oppstart. 2007-kullet - 2018-kullet. Telemark og hele landet. Kilde: SSB, tabell 12971.
Det er en sterk sammenheng mellom grunnskolepoeng og fullføringsgrad. Elevene med lave grunnskolepoeng har en litt lavere gjennomføringsgrad i Telemark enn ellers i landet. De utgjør 10 % av 2018-kullet i Telemark mot 8 % i landte. Av elevene uten grunnskolepoeng, gjennomførte 36 % med studie- eller yrkeskompetanse og 24 % med planlagt grunnkomeptanse.
Tabell 1. Andel elever i ulike grunnskolepoengintervaller og andel gjennomført etter 5/6 år. Telemark og hele landet. 2018-kullet.Kilde: SSB, tabell 12966.
Gjennomføring per skoleår er litt lavere enn før koronapandemien
En annen måte å måle gjennomføring på er å se på andelen som består hvert enkelt trinn et gitt skoleår. Beregningene tar utgangspunkt i de elevene som er registrert aktive i skolene per 1. oktober det aktuelle skoleåret.
Skoleåret 2023-24 bestod 83,2 % av elevene i Telemark trinnet de gikk på. Det er litt under gjennomsnittet av fylkene som er 84,0 %. Andelen som besto forrige skoleår økte betydelig etter at resultatene fra privatisteksamen og NUS-eksamen kom inn i januar. I Telemark er andelen som består høyere nå enn før pandemien.
Figur 2. Andel som har bestått hver uttdanningstype i skoleårene 2018-19 til 2023-24. Telemark. Kilde: VIGO
Andelen som har bestått skoleåret 2023-24 varierer en del mellom skolene i Telemark. Mens 91 % av elevene på Bø og Vest-Telemark vgs besto sist skoleår, var andelen 80 % på Hjalmar Johansen og Kragerø vgs.
Figur 3. Andel som har bestått skoleåret 2023-24 per videregående skole i Telemark. Kilde: VIGO
Ingressfoto: Aleksander Walmann Åsgården