Videregående opplæring - Gjennomføring

Det er et overordnet mål at elever, lærlinger og lærekandidater i videregående opplæring skal gjennomføre sitt planlagte opplæringsløp. Gjennomføringen anerkjennes med vitnemål, fag-/svennebrev eller kompetansebevis, og er grunnlaget for videre studier eller direkte inngang til arbeidslivet.
Elev foran PC

Gjennomføring fem eller seks år etter oppstart

Videregående opplæring deles inn i studieforberedende og yrkesfaglig. Studieforberedende opplæring tar tre år og kvalifiserer til høyere utdanning. Yrkesfaglig opplæring tar fire år, med to år som lærling i bedrift, og gir yrkeskompetanse. SSB beregner gjennomføringen etter fem/seks år, for å få med de som bruker inntil to år mer enn normert tid på opplæringen. Planlagt grunnkompetanse innebærer at eleven ikke skal ha opplæring i alle kompetansemålene i læreplanen og velges av elever som av ulike grunner ikke har forutsetninger for å oppnå full studie- eller yrkeskompetanse.

Blant elever som startet videregående opplæring høsten 2017, fullførte 80,7 % av elevene i Telemark med studiekompetanse eller yrkeskompetanse innen fem/seks år. Snittet for landet som helhet var 82,2 %. I tillegg fullførte 3 % av elevene med planlagt grunnkompetanse, de fleste av dem på yrkesfag.

Andelen som fullfører videregående opplæring innen fem/seks år har steget hvert år siden 2007-kullet, bortsett fra et negativt skift i 2014. Siden har gjennomføringsgraden ligget noe under landsgjennomsnittet.

En større andel av elevene bruker mer tid enn normert i Telemark enn i landet som helhet. Blant elevene som startet på et av de studieforberedende utdanningsprogrammene, fullførte 89,5 % i løpet av fem år i Telemark. 69,9 %  av elevene på yrkesfaglige utdanningsprogram fullførte i løpet av seks år.

Figur 1. Andel som har fullført og bestått innen fem/seks år etter oppstart. 2007-kullet - 2017-kullet. Telemark og hele landet. Kilde: SSB, tabell 12971.

Det er en sterk sammenheng mellom grunnskolepoeng og fullføringsgrad. Det er bare elevene som mangler grunnskolepoeng som har en lavere gjennomføringsgrad i Telemark enn ellers i landet. De utgjør 8 % av 2017-kullet, både i landet og Telemark.

Tabell 1. Andel elever i ulike grunnskolepoengintervaller og andel gjennomført etter 5/6 år. Telemark og hele landet. 2017-kullet.Kilde: SSB, tabell 12966.

Det er også en stor forskjell i gjennomføringsgraden mellom ulike utdanningsprogrammer, som det framgår av figur 2. Det er økende krav til grunnskolepoeng for en del av de yrkesfaglige utdanningsprogrammene.

Figur 2. Andel som har fullført og bestått innen fem/seks år etter oppstart i 2017, etter utdanningsprogram. Telemark. Kilde: SSB, tabell 12965.

Gjennomføring per skoleår er litt lavere enn før koronapandemien

En annen måte å måle gjennomføring på er å se på andelen som består hvert enkelt trinn et gitt skoleår. Beregningene tar utgangspunkt i de elevene som er registrert aktive i skolene per 1. oktober det aktuelle skoleåret.

Skoleåret 2023-24 bestod 81,2 % av elevene i Telemark trinnet de gikk på. Det er blant de laveste fylkesresultatene i Norge. Sammen med gjennomføringen etter 5/6 år, viser dette at elvene i Telemark bruker lenger tid på å fullføre videregående opplæring enn i landet som helhet. I Telemark har andelen som består samlet sett falt til under nivået før pandemien.

Figur 3. Andel som har bestått hver uttdanningstype i skoleårene 2018-19 til 2023-24. Telemark. Kilde: VIGO

Andelen som har bestått skoleåret 2023-24 varierer en del mellom skolene i Telemark. Mens 90 % av elevene på Vest-Telemark vidaregåande skule bestod sist skoleår, var andelen 74 % på Kragerø videregående skole.

Figur 4. Andel som har bestått skoleåret 2023-24 per videregående skole i Telemark. Kilde: VIGO

Ingressfoto: Aleksander Walmann Åsgården

Erling Kielland Servoll

Rådgiver skoleutvikling

erling.kielland.servoll@telemarkfylke.no

90826683

Kjersti Norgård Aase

Rådgiver statistikk og analyse

kjersti.aase@telemarkfylke.no

414 53 673

Visste du at?

To av tre fullfører videregående opplæring på normert tid.

Kjappe fakta

Blant de som startet videregående opplæring i 2017 hadde 81 % i Telemark fullført og bestått fem eller seks år senere. Det er en liten forbedring fra året før.

Gjennomføringstallene er høyest blant elever på studieforberedende utdanningsprogram.