Kurs for faglige ledere og instruktører

Fylkeskommunen har ansvar for å tilby opplæring for  faglige ledere og instruktører i bedrift.

Obligatorisk nettkurs

Et av kravene til å bli godkjent lærebedrift i Telemark fylkeskommune er at faglig leder gjennomfører nettkurs for faglige ledere. Kurset er obligatorisk for alle lærebedrifter. Det er også ønskelig at alle instruktører i bedriften gjennomfører kurset.

Slik melder du deg på nettkurs

Her finner du lenken til nettkurset for faglige ledere, instruktører og andre i din bedrift. Husk å lagre diplomet når du har gjennomført.

Når du registrerer din bruker må du også velge aktuelt lærefag. Finner du ikke faget velger du "diverse fag".

Registrer deg på nettkurs her

Har du allerede en bruker? Logg deg inn via denne lenken. Husk at det er mobilnummeret ditt som er brukernavn.

Kompetansepakker for lærebedrifter

Kompetansepakken skal støtte lærebedrifter, fylkeskommuner og andre med å ta i bruk nye læreplaner, og bidra til å tolke og forstå disse med utgangspunkt i lærebedriftens arbeidsoppgaver.

Kompetansepakken følger lærlingeløpet, og består av seks moduler. Anslagsvis vil du bruke 1-2 timer på å gå gjennom hver av disse. I tillegg er det ulike oppgaver og aktiviteter som du kan gjøre selv eller sammen med lærlinger, kollegaer eller andre.

Kompetansepakken kan også brukes som et oppslagsverk eller for å få en kort innføring i fagfornyelsen og de nye læreplanene. Start med «Før du begynner» for å tilpasse kompetansepakken til ditt behov, fagområde og bosted.

Kom i gang med kompetansepakken

Her er noen eksempler på hvordan du kan legge til rette for god opplæring

Eksempel på hvordan du kan dele opp læreplanen med en periodeplan

Eksempel på et oppgaveskjema