Fv. 359 Kaste–Stoadalen

Innen 2025 er omme vil du kunne kjøre på den nye fylkesvegen mellom Kaste og Stoadalen i Nome.
Den nye vegen vil gå i miljøtunnel under Skaravegen,.

Når nyvegen er åpnet, vil den trange og svingete fylkesvegen mellom Ulefoss og Dagsrud bli lokalveg som er stengt for gjennomgangstrafikk. Dette vil gjøre trafikksikkerheten betydelig bedre, både for dem som bor langs vegen og de vegfarende på gjennomfart.
Ingen er lenger i tvil om hvor den nye vegen vil gå, høsten 2024 pågår arbeid langs hele veglinja.  I starten hvor vegen skal kobles på Romnesvegen er kulverten på gang- og sykkelvegen for lengst ferdig.  Denne vil sørge for at det blir trygt for de myke trafikantene å krysse under den nye fylkesvegen.  Her vil det bli bygd et helt nytt kryss med Romnesvegen, mens krysset med riksveg 36 blir som før.

Brufundamentet ved Striken


 Sikret fjellskjæring

om lag 400 meters lengde er nå den gamle fjellskjæringen her på Kaste-siden blitt sprengt bredere og tryggere. Rundt 30 000 kubikkmeter fast fjell er sprengt ut, eller opp imot 5 000 vendinger med lastebil.  Fordi denne delen av anlegget er kloss inntil rv. 36, har det vært nødvendig å sprenge små salver. I tillegg har fjellet vært svært dårlig med mye sprekker slik at det har blitt mye store steiner, som har måtte bli pigget og delt opp for å få dem om bord i lastebilene. 

Brua er såkalt fritt frambygd og støpes symetrisk om pilarene.

 

Takker gode naboer


- Dette arbeidet har vært støyende.  Vi er takknemlige for at vi har så gode naboer som vi har.  Selv om det har vært en del støy, har vi bare møtt velvilje.  Vi setter stor pris på tålmodigheten som er blitt vist oss, sier byggeleder Olav Heggenes i Telemark fylkeskommune.  
Den store miljøtunnelen som bygges under Skaravegen, er for lengst ferdig støpt.  Straks all masse er fylt tilbake inn mot tunnelen, skal Skaravegen bygges opp igjen. Etter planen skal den være åpnet for trafikk igjen før jul.  I dette området vil topplaget av jord som tidligere er skavet av, legges tilbake slik at vegetasjonen blir mest mulig lik hva den var før vi bygde tunnelen. 


255 meter bru

Byggingen av den 255 meter lange brua er også kommet et godt stykke på veg.  Samtlige søyler er på plass og støpen av selve brua har startet. Brua er såkalt fritt frambygd og bygges ved hjelp av forskalingsvogner som henger i likevekt på hver side av søylene. Hovedspennet over Eidselva er 125 meter langt.
Prosjektet er delvis bomfinansiert og den elektroniske bommen vil bli plassert i starten av vegen, på den rette strekningen etter krysset med Romnesvegen.  På Lannavegen vil det bli plassert en fysisk bom  i dalen  mellom svingen ved Striken og krysset ved Dagsrud hvor den nye vegen munner ut.


Åpningen av vegen vil skje etter planen i desember 2025.

Deler av arbeidet går tett på riksveg 36 ved Kaste.

 

 

Oppdatert: 31.10.2024 kl.11:50

Fakta

 

Lengde: Ca 3 000 meter

Brulengde: 255 meter

Finansiering: Bompenger

Kostnadsramme:

447 millioner kroner

Åpnes: Desember 2025

Kommune: Nome

 

Prosjektleder:

Anne Refsdal 

Telefon 97 74 17 97

E-post: anne.refsdal@telemarkfylke.no

Byggeleder:

Olav Heggenes

Telefon 90 69 42 05

E-post: olav.heggenes@telemarkfylke.no

Kommunikasjonsrådgiver:

Tor Arvid Austråt Gundersen

Telefon 97 07 96 28

E-post: tor.arvid.gundersen@telemarkfylke.no