Regional planstrategi 2020-2024 (RPS)
Plan- og bygningsloven stiller krav om at regional planmyndighet minst en gang hver valgperiode utarbeider en regional planstrategi i samarbeid med offentlige etater og organisasjoner som kan bli berørt av arbeidet.
Den regionale planstrategien er fylkestingets overordnede strategi for regional planlegging i fireårsperioden.
Regional planstrategi for Vestfold og Telemark ble vedtatt i fylkestinget 15. desember 2020 i sak 166/20.
Les mer om Regional planstrategi
I planstrategien skal det:
•Redegjøres for viktige regionale utviklingstrekk og utfordringer
•Vurderes langsiktige utviklingsmuligheter og tas stilling til langsiktige utviklingsmål
•Avklare hvilke regionale planer som skal utarbeides i perioden. De regionale planene skal behandle spørsmål som er sentrale for å få en best mulig utvikling i fylket.
Regional planstrategi skal følge opp nasjonale forventninger til regional og kommunal planlegging.
I følge loven skal den regionale planstrategien etter at regional planmyndighet (fylkestinget) har vedtatt den, oversendes til endelig godkjenning av Kongen. Kongen kan etter drøfting med regional planmyndighet vedta de endringer som er påkrevd ut fra hensynet til nasjonale interesser.
Regional plan for samordna areal og transport i Telemark
Fylkestinget vedtok høsten 2014 Regional plan for samordna areal og transport for Telemark 2015- 2025.
Planen erstattet følgende regionale planer i Telemark; fylkesvegplan, senterstrukturplan, kollektivplan og trafikksikkerhetssplan.
Gjeldende handlingsprogram for 2023-2026 viser til nye planer og strategier for fylkesveg, trafikksikkerhet, gange og sykling og kollektiv i områder med lave passasjertall for Vestfold og Telemark.
Handlingsprogram 2023-2026 for ATP Telemark
Mer om Regional plan for samordna areal og transport i Telemark
Samordna areal- og transportutvikling fremmer gode løsninger med hensyn til klima, arealnøytralitet, jord- og naturvern, bærekraftig økonomi og et inkluderende samfunn.
Mål
Planen har som mål å legge til rette for befolkningsvekst og en bærekraftig utvikling i Telemark.
Befolkningsvekst skal skapes ved å velge løsninger som sikrer attraktivitet for bedrifter, beboere og besøkende.
Bærekraft skal skapes ved å velge areal- og transportløsninger som fremmer miljøvennlig transport, trafikksikkerhet, god folkehelse, og god samfunnsøkonomi.
Samhandling
Planen legger føringer for fylkeskommunen sitt arbeid i planperioden. I tillegg sier planen noe om hvordan kommuner og statlige etater bør arbeide dersom en skal nå målene om bærekraft og befolkningsvekst. Det er lagt opp til et utstrakt samarbeid mellom de ulike aktørene, og planen med handlingsprogram skal danne grunnlag for dette i årene fremover.
Vedlegg
Vedlegg4_Knutepunkt_Telemark.pdf
Vedlegg5_Beskrivelse_tiltak_investeringsprogrammet.pdf
Vedlegg7_Urbanet_arbeidsnotat.pdf
Vedlegg8_Oppsummering_gjeldande_planar.pdf
Regional plan for samordna areal og transport i Grenland
Fylkeskommunen har sammen med de fire grenlandskommunene Skien, Porsgrunn, Bamble og Siljan utarbeidet en regional plan for samordna areal og transport i Grenland.
Målet er at planen skal gjøre regionen til et attraktivt sted å bo, arbeide og leve. Planen ble vedtatt av fylkestinget 17 juni 2014 og gjelder frem til 2025.
Grenland er den sjuende største byregionen i Norge og den regionale planen skal gjøre Grenland til et attraktivt sted å bo, arbeide og leve. Planarbeidet er gjennomført innenfor organiseringa av Bystrategi Grenland, med deltagelse fra Statens vegvesen og Jernbanedirektoratet.
Veileder til matjordplan oppdatert oktober 2021
Målene med Regional plan for samordna areal og transport i Grenland
Visjonen i regional plan for samordna areal og transport i Grenland er følgende:
«I 2025 er Grenland et tyngdepunkt for befolkningsutvikling og næringsutvikling sør-vest for Oslo. På grunn av spennende jobbmuligheter og gode bo- og bykvaliteter velger folk fra hele landet å flytte til Grenland».
Hensikten med planen er å legge til rette for befolkningsvekst og en bærekraftig utvikling i Grenland. For å få til dette må regionen være attraktiv. Dette oppnås blant annet ved å planlegge for grenlandsregionen som en helhet og finner løsninger på tvers av kommunegrensene
Hovedmålene for planen er:
- Befolkningsvekst skal skapes ved å velge løsninger som sikrer attraktivitet for bedrifter, beboere og besøkende.
- Bærekraft skal skapes ved å velge areal- og transportløsninger som fremmer miljøvennlig transport, trafikksikkerhet, god folkehelse og god samfunnsøkonomi.
Planen består av planbeskrivelse, bestemmelser, plankart og handlingsprogram. Planen er i samsvar med kommunenes arealdeler og Regional plan for samordna areal og transport i Telemark.
Heiplanen - Regional Plan Setesdal Austhei, Ryfylkeheiane og Setesdal Vesthei
Setesdal Austhei, Ryfylkeheiane og Setesdal Vesthei ble vedtatt i de fem berørte fylkestingene i Aust-Agder, Vest-Agder, Rogaland, Hordaland og Telemark, våren 2012.
Regionplanen gir avklarende grenser på kartet og retningslinjer for arealbruk i ulike soner. Fylkeskommunene i Agderfylkene, Rogaland, Hordaland og Telemark har hatt ansvar for utarbeidelse av planen, og ansvar for oppfølging med årlige Heiplansamlinger og handlingsprogram
Regional plan for Setesdal Austhei, Ryfylkeheiane og Setesdal Vesthei
Plankart - regional plan for Setesdal Austhei, Ryfylkeheiane og Setesdal Vesthei
Regional plan for Hardangervidda 2019 – 2035
Planen omfatter deler av kommunene:
- Hol, Nore og Uvdal og Rollag i Buskerud fylke
- Eidfjord, Odda, Ullensvang og Ulvik i Hordaland fylke
- Tinn og Vinje i Telemark fylke
Miljøverndepartementet ga i 2007 flere fylkeskommuner i oppdrag å utarbeide fylkesdelplaner for en helhetlig forvaltning av fjellområder som er spesielt viktige for villreinens fremtid i Norge. Hardangervidda, med landets største villreinstamme, er ett av disse fjellområdene.
Regional plan for Hardangervidda
Handlingsprogrammet - regional plan for Hardangervidda
Plankart - regional plan for Hardangervidda
Fylkesdelplan for Blefjellområdet
Hensikten med planen er å sikre leveområde for villrein og styre ferdsel og bruk for å sikre urørte naturområder og biologisk mangfold.
Planen ble godkjent av Miljøverndepartementet 21.06.2002.
Fylkesdelplan for Blefjellområdet; prosjektrapport arealutvikling - fritidsbebyggelse
Fylkesmelding om kystsonen i Telemark
Hensikten med fylkesmeldingen er ønsket om å ivareta de nasjonale og regionale verdiene i kystsonen på en helhetlig, langsiktig og forutsigbar måte.
Fylkesmelding om kystsonen i Telemark kan du lese i sin helhet her
Kort om bakgrunnen for fylkesmeldingen
Kystsonen i fylket er svært attraktiv for mange brukere, samtidig som det er press på utbygging og privatisering av arealene. Blant annet er den økologiske situasjonen i Oslofjorden alvorlig.
Derfor ble det bestemt i Regional planstrategi 2020-2024 at det skulle utarbeides en regional kystsoneplan for Vestfold og Telemark. Arbeidet skulle gjennomføres i dialog og tett samarbeid med kommunene.
Planprosessen startet i 2022 og det ble gjennomført en rekke medvirkningsmøter og utarbeidet et kunnskapsgrunnlag. Underveis i prosessen ble det klart at kommunene ikke så verdien av en regional kystsoneplan.
Dette ledet til FT- sak 28/23; fylkestinget vedtok å utarbeide en Fylkesmelding om kystsonen i Telemark og avslutte arbeidet med å utarbeide et planforslag.
Hvis du ønsker mer utdypende informasjon om planprosessen kan du lese her.