- Tilpasset opplæring eller tilrettelegging med utgangspunkt i den enkeltes evner og forutsetninger
- Utprøving av og veiledning i læringsstrategier/studieteknikk
- Hardt arbeid fra elevens side også - og kanskje særlig - når skolefagene oppleves som vanskelige
Tilpasset opplæring innen ulike fagområder
Skolen jobber systematisk med tilpasset opplæring og tilrettelegging innen flere fagområder
Dysleksi
Skolen har som målsetting å være dysleksivennlig. Vi legger til rette for kartlegging og hjelp og veiledning til elever med lese- og skrivevansker. I tillegg til veiledning av lærere. Skolen har avsatt egen ressurs til dette arbeidet.
Ressurspersoner:
Gyri Grønmark, Nord
gyri.gronmark@vtfk.no
Turid Melby Aas, Sør
480 34 317, turid.melby.aas@vtfk.no
Matematikk
Det er avsatt ressurs til kartlegging av og videre veiledning og hjelp til elever som finner matematikk utfordrende. I tillegg veiledning av lærere. Skolen har også noen mindre matematikkgrupper som fungerer som organisatorisk tilretteleggingstiltak (tidsbegrenset).
Ressursperson:
Julianne Island
julianne.island@vtfk.no
Flerspråklige
Skolen har en stor andel flerspråklige elever. Disse kartlegges systematisk og med bakgrunn i kartlegging fattes vedtak om særskilt språkopplæring dersom behov. Blant annet i form av styrka norskopplæring på alle trinn.
Ressurspersoner:
Daniela Feistritzer, Sør
daniela.feistritzer@vtfk.no
Viviana Martinez, Nord
viviana.martinez@vtfk.no
2. fremmedspråk
Vi erfarer at 2. femmedspråk kan være utfordrende for enkelte elever. Skolen har derfor valgt å bruke noen ressurser også på kartlegging her. I tillegg til å etablere noen mindre 2. fremmedspråkgrupper som på samme måte som for matematikk fungerer som organisatorisk tilretteleggingstiltak (tidsbegrenset).
Ressursperson:
Julia Kleven
julia.kleven@vtfk.no
TPO-Team
Teamet representerer den tverrfaglige kompetansen Elevtjenesten består av i tillegg til avd.ledere, studierektorer og/eller faglærere/kontaktlærer. Teamet møtes ukentlig og drøfter saker som innebærer faglige og/eller sosiale utfordringer. Målsettinga til teamet er å iverksette riktige tiltak så hurtig som mulig for å avhjelpe en vanskelig situasjon raskt. Skoleåret 20/21 er ambisjonen at flere tiltak skal handle om faktisk tilstedeværelse i klasserommet.
Tilrettelegging av eksamen
Elever med behov for særskilt tilrettelegging kan søke om å få lagt forholda til rette slik at de kan få vist kompetansen sin. Tiltakene må være tilpasset den enkeltes behov så langt det er mulig.
Særskilt tilrettelegging skal avhjelpe ved fysisk eller psykisk sykdom, skade eller funksjonsnedsettelse, ikke manglende kompetanse eller kunnskaper. Dersom du skal søke om tilrettelegging til eksamen, må du ta kontakt med en rådgiver ved skolen. Rådgiver vil gi deg mer informasjon og veilede deg i søknadsprosessen.
Du kan lese mer tilrettelegging av eksamen på siden før eksamen.
Les mer om hvilke tiltak du kan søke om