I gang med doktorgrad

Matias Smørvik

15.02.2024

15.02.2024 kl.12:14

Tidligere IB-elev på Porsgrunn vgs, Ole Gunnar Finnerud, begir seg ut på prestisjetung doktorgrad etter studier i England.

24-åringen skriver i dag doktorgrad om plasma wakefield acceleration ved Universitet i Oslo. Ikke overraskende var favorittfaget fysikk, mens den beste lunsjen var nisten han tok med hjemmefra.

– Hva gjorde at du valgte å gå IB?
– Jeg hadde lyst til å studere i utlandet som er en del lettere hvis man har gått på IB. Jeg ville også ha mer utfordrende realfag.

– Dine beste minner fra tiden på videregående?
– Norsktimene med Renate hjalp meg å sette pris på litteratur og hva jeg kan få ut av å lese store verk. Husker spesielt vi leste "Vanære". Klassen hadde også en veldig fin tur til Praha sammen, med "white water rafting" og andre aktiviteter. Har også gode minner av å surre litt rundt på bygget med min IB-kompis Marcus.

– Sitter du igjen med noen fordeler etter å ha gått IB?
– Det hjelper mye hvis man skal studere i utlandet, særlig engelsktalende land, slik at du ikke trenger godkjente språktester. Eksamen på IB er også mer lik eksamen i Storbritannia. Du blir flinkere til å snakke engelsk.

Klikk her for å lese mer om IB på Porsgrunn videregående skole