Slik knekker de lesekoder på Porsgrunn videregående skole

SAMARBEIDER: F.v. elev Nora Falkevik, norsklærer Lene Kleven og USN-forsker Tonje Stenseth.
Foto: Guro Danielsen

Av:

Guro Danielsen

Publisert:

18.10.2024

Oppdatert:

18.10.2024 kl.09:18

Norsklærer Lene Kleven har fått noen nye verktøy basert på leseforskning fra USN, som hun gir videre til elevene. Slik finner Nora Falkevik og resten av klassen metoder som gir dem økt mestring og leseglede.

Nora Falkevik (17) går siste året på idrettslinja på Porsgrunn videregående. Nå kommer hun sammen med lærer Lene Kleven rett fra norsktime. De har lest Henrik Ibsens Peer Gynt. 

– Det var vanskelig språk, særlig for oss ungdom, sier Nora.

– Men når man faktisk skjønner teksten, er den også veldig morsom og rar!

Å få klassen til å lese Ibsen hadde vært en stri bøyg før de startet leseprosjektet i begynnelsen av første klasse på videregående, for over to år siden. Men lærer Kleven er ikke lenger redd for å by på utfordrende tekster.

Støtte til grunnleggende ferdigheter

Som en del av et samarbeid mellom Universitetet i Sørøst–Norge og Telemark Fylkeskommune har Porsgrunn videregående vært med på et prosjekt for å øke kompetanse i grunnopplæringen. Ordningen «desentralisert ordning for kompetanseutvikling i skolen» (Dekomp) innebærer statlige tilskudd som skal ha direkte innvirkning på elevenes opplæring. 

Da lærer Kleven og prosjektgruppa med lærerkollegaer skulle bestemme hvilken grunnleggende ferdighet de ville fokusere på, var det ikke tvil om at lesing var nøkkelen. 

– Generelt sett er lesekondis en stor utfordring hos elever i dag, sier Kleven. 

– Lesing er utgangspunktet for det meste man skal lære seg. Derfor har dette vært så meningsfullt for meg å være med på. Jeg vet hvor nyttig det blir, også med tanke på videre studier. 

I denne videoen presenterer skolen prosjektet, og elevene forteller om hva de har lært:

Les resten av saken på nettsidene til USN: Slik knekker de lesekoder på Porsgrunn vgs - Universitetet i Sørøst-Norge (usn.no)